Nå snakker NSB om østre linje

NSB mener at passasjerer fra indre Østfold må få benytte det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski på lik linje med passasjerer på vestre linje.

Tog

NSB har kastet seg inn i kampen om fremtiden til østre linje.

Foto: Rainer Prang / NRK

Forberedelsene til bygging av nytt dobbeltspor mellom Ski og Oslo har så vidt begynt, og om passasjerene fra indre Østfold skal få like store fordeler av resultatet som reisende fra ytre Østfold har til nå vært uklart.

Nå tar NSB for første gang bladet fra munnen i saken, og sier klart ifra at de ikke ønsker å gjøre noen forskjell på folk.

– Vi er veldig tydelige på at både togene fra Mysen, altså østre linje, og togene fra Halden og Moss på vestre linje, skal knytte seg til Follobanen, sier kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby.

Ønsker planfri kryssing

Informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB persontog.

Informasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby.

Foto: NSB / NRK

Det har vært usikkerhet rundt hvordan togene på østre linje skal få tilgang til den nye Follobanen siden i sommer.

Politikerne i Østfold har vært redde for at passasjerene som reiser på østre linje skulle bli skviset ut, og dermed ikke spare like mye tid som de fra vestre linje.

For å få lik behandling mener NSB at den beste løsningen er å bygge en ny planfri kryssing, så tog fra østre linje kan kjøre innpå det nye dobbeltsporet uten å måtte stoppe.

– Vi går nærmest baklengs inn i fremtiden dersom vi ikke får til en planfri kryssing nå, og det ønsker vi ikke, sier Lundeby.

Les også:

– Samferdselsministeren må på banen

Øivind Reymert, Erik Unaas og Maren Hersleth Holsen

Ordfører i Eidsberg, Erik Unaas er fornøyd med støtten fra NSB.

Foto: Eidsberg Høyre

Politikerne i Østfold kjemper for at indre Østfold skal ha like stor fordel av det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski som resten av fylket.

Eidsberg-ordfører, Erik Unaas, er glad for at NSB nå er på banen og taler deres sak overfor Jernbaneverket.

– Heldigvis er NSB opptatt av å få flest mulig til å reise med toget. Det virker ikke alltid som at Jernbaneverket er det. Her er det et stort befolkningsgrunnlag, også i indre Østfold, sier Unaas.

Ordføreren mener også at NSBs støtte viser at kampen for østre linje er på rett spor. Men han jubler ikke før de med makt til å bestemme er på banen.

– Nå må vi få de ansvarlige politikerne – i dette tilfellet samferdselsministeren, på banen, og bekrefte at dette er noe vi skal få til, sier han.