Ny ledelse og et bedre arbeidsmiljø i Avinors flykontrollsentral i Røyken, gjør trolig at det blir mindre kaos og forsinkelser i flytrafikken i jula.
I desember i fjor var det vanskelig å få flygelederne til å ta ekstravakter, noe som førte til en rekke kanselleringer.
Gadd ikke jobbe
- I fjor gadd jeg ikke å gå overtid. Jeg ville heller være hjemme med familien og glede meg til jul.
Det sier Hans Jacob Hofgaard, tillitsvalgt for Oslo Kontrollsentral. Siden i fjor høst har både toppledelsen i Avinor og den lokale ledelsen i Røyken blitt byttet ut. Siden september i år har Jesper Krogh vært sjefflygeleder. Han sier det er arbeidsmiljøet som nå gjør at medarbeiderne strekker seg.
- Flygelederassistentene og flygelederne jobber annenhver helg. Blir du spurt om å jobbe overtid i jula, på en helg du har fri og i tillegg har et dårlig arbeidsmiljø, så er lysten til å si ja mye mindre enn den er nå, sier han.
Nå ligger flygeledernes sykefravær i gjennomsnitt på en 5-6 prosent, forteller Krogh. Det er en stabil nedgang siden i fjor. Da lå sykefraværet i gjennomsnitt på rundt 10 prosent.
Ingen aksjoner
I en av korridorene i det store Avinor anlegget har medarbeiderne en oppslagstavle hvor de fokuserer nettopp på arbeidsmiljøet.
- Her kartlegger vi hva de ansatte mener er viktig for å opprettholde et godt arbeidsmiljø. Men fortsatt er det jo mange som synes det er en belastning å jobbe så mange helger, sier Krogh.
Mange flypassasjerer var sinte på flygelederne da de oppleve kanselleringer og forsinkelser i begynnelsen av desember i fjor. Tillitsvalgt for Oslo kontrollsentral, Hans Jacob Hofgaard, mener det ikke var noen aksjon fra deres side.
- Det var ingen aksjon. Det skyldtes at folk prioriterte annerledes, sier han.
- Hvorfor måtte det en bedring til i arbeidsmiljøet?
- Fordi det var så dårlig at ting ikke fungerte i den daglige driften, sier Hofgaard.
Sjefflygeleder Jesper Krogh har nå denne beskjeden til flypassasjerene: God jul. Vi skal sørge for at dere kommer frem i tide dit dere ønsker.