Hopp til innhold

Mener AMK i Oslo ikke er bra nok

AMK i Oslo er ikke god nok på håndtering av akutte telefonsamtaler. Det konkluderer Statsforvalteren i Oslo og Viken med i en tilsynsrapport.

Rapporten peker blant annet på at kravet om å besvare 90 prosent av publikumshendelsene innen ti sekunder, ikke blir overholdt i lange perioder.

– Dette medfører at mange innringere må vente på svar og noen legger på, slik at nødvendig helsehjelp forsinkes eller uteblir. Det kan bety at de som ringer kan måtte vente lenger enn de skulle på å få helsehjelp i akutte situasjoner, står det i rapporten.

Avdelingslederen ved AMK Oslo sier de tar kritikken i rapporten på alvor, og at de blant annet oppbemanner i et forsøk på å få bukt med problemene.

Etter planen skal Oslo AMK oppdatere sine IKT-løsninger i løpet av 2023. Det er også planlagt at sentralen skal flytte inn i nye lokaler, men det vil ikke skje før tidligst i 2027.