I flere år har det vært kjent at målemetodene for CO₂-utslipp på biler skal legges om. Den såkalte WLTP-metoden skal gi mer realistiske utslippstester av biler.
Bilbransjen har lenge fryktet at prisen på nær sagt alle biler skulle sprette til værs når de nye standardene ble innført. Beregninger utført av nettstedet bilnytt tydet for eksempel på at en ordinær VW Passat kunne bli 120.000 kroner dyrere dersom man ikke gjorde endringer i avgiftssystemet når WLTP-metoden ble innført.
Nå er det klart at hele avgiftssystemet blir endret. Bilimportørenes forening er glade for måten det blir gjort på.
– Det som ble presentert i dag, er veldig bra. Dette har vi jobbet for, sier direktør Erik Andresen.
Store utslag
Omleggingen er nemlig laget slik at statens totale inntekter fra engangsavgiften blir tilnærmet lik i 2020 som den var i 2019. Men selv om det er små endringer i de totale inntektene til staten, gir endringen enorme utslag på enkelte bilmodeller.
For eksempel vil tre BMW-er i millionklassen bli mer enn 150.000 kroner billigere neste år. Også Jaguar, Audi og Mercedes har luksusbiler som blir svært mye billigere.
I den andre enden av skalaen finner vi to Mercedes-modeller som blir tilsvarende dyrere neste år.
Se oversikt nederst i saken
Nettstedet bilnytt har laget en oversikt over utslagene. Redaktør Atle Falch Tuverud har funnet ut at en Skoda Kodiaq diesel med manuelt gir går ned 21.000 kroner, mens en tilsvarende bil med automatgir går opp 11.000 kroner. Også andre bilmerker har tilsvarende utslag, og Tuverud synes det er vanskelig å se et tydelig mønster.
– Det finnes både diesel og bensinbiler som går både opp og ned. Dette handler om hvordan de ulike bilmodellene havner i forhold til et innslagspunkt, sier Tuverud.
Forventer grønn dreiing neste år
Heller ikke Erik Andresen i Bilimportørenes landsforening ser noe klart mønster.
– Ut fra det vi har regnet på, så ser det ut til at biler med lave utslipp kommer litt dårlige ut enn vi hadde trodd. Men det er ingen tydelig trend, og ganske marginalt, sier han.
Over tid har regjeringen jobbet med å justere engangsavgiften slik at miljøvennlige biler blir billigere, mens miljøverstingene blir dyrere. Andresen ser ikke noe slikt mønster akkurat i år.
– Det ser ut til at regjeringen har konsentrert seg om å tilpasse seg til den nye standarden i år. Til neste år kan det komme noen nye knepp i grønn retning, sier Andresen.
- Basert på Bilnytts kalkulator er dette bilene som øker og synker mest i verdi neste år.