Bakgrunnen for regnestykket er milliardsprekken som betyr at veien gjennom Asker og Bærum kan koste nærmere 25 milliarder kroner.
- Les også:
Ruth Birkeland (SV).
Foto: Dag Aasdalen / NRK– Når beløpene dobler eller tredobler seg, så blir det tilsvarende dyrt, sier Ruth Birkeland, som er gruppeleder for SV i fylkestinget.
– Hvis veien skal bompengefinansieres, og det ser det ut til at den skal, så blir det 150 kroner hver vei og 300 kroner tur-retur Asker og Oslo. Det synes vi faktisk er vel mye å kreve av folk, sier Birkeland.
Veiprosjektet skal betales av bilistene gjennom egne bommer når veien står ferdig, og det finnes ikke noe offisielt svar på hvor mye det skal koste å kjøre på den nye E18.
Tidligere har det blitt spekulert i en pris tur-retur Oslo og Asker på 100 kroner. Birkeland mener det er altfor optimistisk etter hvert som veien blir dyrere og dyrere.
- Les også:
- Les også:
– Maler fanden på veggen
Anette Solli (H).
Foto: HøyreAnette Solli er Høyres leder av samferdselsutvalget i Akershus og ihuga E18-tilhenger. Hun sier at det ikke blir snakk om en prislapp på 300 kroner.
– Det kan jeg love at det ikke blir. SV har ikke tenkt til å bygge denne veien, og gjør sitt beste for å hisse opp stemningen mot den, sier Solli.
– Så her er nok SV ute og maler fanden på veggen. Det kommer ikke til å bli sånne summer.
Men akkurat hvor mye hun tror bilistene må ut med i bompenger, vil hun ikke si.
– Det kommer til å koste penger, det er det ingen tvil om. Men det er altfor tidlig å si noe om det nå. Staten skal på banen. Lokale grunneiere som får utviklet sine muligheter hvis vi legger veien i tunnel, bør kunne bidra til potten her. Det er så mye som gjenstår, at det å spekulere i totalpris og bryte det ned til hver enkelt bilist, bare blir tull.
Ikke imot utbyggingen
SV poengterer at de ikke er imot E18-utbyggingen i Bærum som blant annet skal gi et miljøløft for Sandvika, men at utbyggingen i Asker bør skyves ut i tid på grunn av de enorme kostnadene.
Birkeland mener Høyre skyver problemene foran seg ved å ikke regne på hva det skal koste bilistene.
– Da kan Anette Solli sette seg ned med et regneark og regne selv på hva dette faktisk skal koste når man skal låne disse pengene.