Hopp til innhold

Billettpris skaper hodebry: Kameraene tror bilen er lengre i Horten enn i Moss

Denne lastebilen får en høyere billettpris på fergen fra Horten til Moss enn motsatt vei. Nå beklager fergeselskapet.

Moss Transportforums lastebil utenfor lokalene deres i Moss.

Denne lastebilen er i Moss under 12 meter, mens i Horten over 12 meter. Det reagerer selskapet på – og ber Bastø Fosen fikse opp.

Foto: Rahand Bazaz / NRK

– Bilene våre er like under 12 meter, men de automatiske kameraene registrerer lastebilene som over 12 meter når vi skal fra Horten til Moss. Den andre veien går det bra.

Det forteller daglig leder i Moss Transportforum Morten Nore. Selskapet kjører flere daglige turer over Oslofjorden med fergen mellom Moss og Horten.

Men prisen er ikke den samme begge veier. Hver gang lastebilene kjører ombord i Horten koster det over 107 kroner mer enn når de kjører om bord i Moss.

Priser Bastøfosen, Moss Transportforum

Selskapet betaler 693 kroner fra Moss til Horten, slik som denne oversikten viser. På vei tilbake fra Horten koster den samme lastebilen 800 kroner.

Foto: Privat

Nore reagerer kraftig på praksisen og la ut en lang Facebook-post.

– Vi har prøvd å ringe bomselskapet Skyttel, men de har så lange køer på telefonen at der nytter det ikke å få kontakt, skriver han på Facebook-siden sin.

Opp mot 20.000 kroner ekstra

Feilen ble oppdaget da selskapet sjekket en 170 siders stor bunke med oversikt over passeringer for to uker siden. Bunken viser kun én av de flere titalls lastebilene de har.

Daglig leder i Moss Transportforum, Morten Nore.

Daglig leder i Moss Transportforum, Morten Nore.

Foto: Rahand Bazaz / NRK

– Det er veldig utfordrende å sitte med etterkontroll på ting du skulle tro var riktig. Vi opplever at bilene våre faktisk er like lange begge veier, humrer Nore.

Nå forventer han at Bastø Fosen, selskapet som drifter fergesambandet, rydder opp.

– Når de tar seg til rette og flytter lengden på bilen, så blir det for meg tyveri,.

Lastebil, Moss Transporforum.

Denne lastebilen er i underkant av 12 meter, men i Horten blir den registrert som over 12 meter på enkelte passeringer.

Foto: Rahand Bazaz / NRK

I realiteten er det ofte snakk om at en lastebil på 11,99 meter i lengde, blir mellom 40 og 80 cm lengre på de automatiske kameraene i Horten.

Passeringen over til 12 meter flytter prisen fra 693 kroner til 800 kroner per passering.

For kun én lastebil kan forskjellen utgjøre nesten 20.000 kroner i året.

– Jeg forventer at Bastø Fosen legger seg flate for dette. Ingen av dem ville ta skyld da jeg ringte første gang, sier Nore.

Les også: Brennhett bruktbilmarked: Erlend selger bilen dyrere enn han kjøpte for

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4

Ber lastebilselskapet ta kontakt

Bastø Fosen erkjenner feilen, og beklager at passeringene er dyrere fra Horten til Moss, selv om lastebilen ikke endrer faktisk lengde.

Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastøfosen.

Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen.

Foto: Rahand Bazaz / NRK

– Det skal ikke skje, og det har skjedd en glipp, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen.

Bastø Fosen ber Moss Transportforum ta det med knusende ro.

– Vi har ingen grunn til å tro at det er stort omfang. I autopass-systemet kan det være utfordrende å komme tett på grensen for de ulike prisene, sier Lund.

Han opplyser at det jevnlig blir gjort stikkprøver for å måle bilens faktiske lengde opp mot kjøretøysregisteret.

Tenker du på noe?

Hei!

Har du lyst til å tipse meg om en mulig sak? Ta gjerne kontakt på e-post.