Hopp til innhold

– Reklameblokkering en trussel for avisene

Funksjoner som blokkerer reklame på mobiltelefoner kan ødelegge for dagens digitale satsinger i avishusene. Det mener lederen ved Institutt for Journalistikk.

Lokalaviser Østfold
Foto: Rune Fredriksen / NRK

Nylig lanserte Apple sitt nye operativsystem for sine mobiler, og for første gang er det mulig å installere små programmer som kan blokkere annonser på nettsider når du surfer på mobilen.

Eivind Lid, leder ved Institutt for journalistikk, mener slike programmer kan rokke ved nettannonsering i norske aviser.

– Annonseblokkering reduserer jo verdien til annonseproduktet, sier Lid.

Eivind Lid

Eivind Lid, leder ved Institutt for journalistikk.

Foto: INSTITUTT FOR JOURNALISTIKK

Bevisste brukere

Han mener at det har mye å si for avisenes satsing på mobil at annonseblokkering er mulig på flere og flere mobiler.

Samtidig understreker Lid at det er de mest bevisste konsumentene som bruker blokkering av annonser.

– Men nå når det ligger inne i telefonene til Apple, så er det kjempe enkelt. Og jeg tror vi kommer til å se en kraftig økning der.

Lid mener bruken av annonseblokkering over tid vil vise om folk ønsker seg reklamefrie medier.

Nye tanker

– Jeg tenker det er mange som vil tenke at nye reklamefrie produkter er en vei å gå.

Eivind Lid mener andre igjen vil se på mulighetene som finnes innen produktplassering og innholdsmarkedsføring.

– Det er ting som bransjen diskuterer.

Men selv om det blir nye muligheter for å blokkere annonser, tror ikke Lid at annonsørene forsvinner.

– Annonsørene er interessert i å annonsere selv om man mister noen lesere. Men da må man vite det og annonsere inn mot de leserne som finnes der.

– Jeg tenker at man må lage medier som er så gode at man når leserne sine. Så må man finne ut av forretningsmodellen parallelt.