Nylig lanserte Apple sitt nye operativsystem for sine mobiler, og for første gang er det mulig å installere små programmer som kan blokkere annonser på nettsider når du surfer på mobilen.
Eivind Lid, leder ved Institutt for journalistikk, mener slike programmer kan rokke ved nettannonsering i norske aviser.
– Annonseblokkering reduserer jo verdien til annonseproduktet, sier Lid.
- Les også:
Bevisste brukere
Han mener at det har mye å si for avisenes satsing på mobil at annonseblokkering er mulig på flere og flere mobiler.
Samtidig understreker Lid at det er de mest bevisste konsumentene som bruker blokkering av annonser.
– Men nå når det ligger inne i telefonene til Apple, så er det kjempe enkelt. Og jeg tror vi kommer til å se en kraftig økning der.
Lid mener bruken av annonseblokkering over tid vil vise om folk ønsker seg reklamefrie medier.
Nye tanker
– Jeg tenker det er mange som vil tenke at nye reklamefrie produkter er en vei å gå.
Eivind Lid mener andre igjen vil se på mulighetene som finnes innen produktplassering og innholdsmarkedsføring.
– Det er ting som bransjen diskuterer.
Men selv om det blir nye muligheter for å blokkere annonser, tror ikke Lid at annonsørene forsvinner.
– Annonsørene er interessert i å annonsere selv om man mister noen lesere. Men da må man vite det og annonsere inn mot de leserne som finnes der.
– Jeg tenker at man må lage medier som er så gode at man når leserne sine. Så må man finne ut av forretningsmodellen parallelt.
- Les også: