Hopp til innhold

– Lenge til elbilene må betale bompenger

Stortingspolitiker Ingjerd Schou tror ikke økt elbilsalg vil føre til mindre fordeler for elbileiere.

elbil

Elbilsjåfører har flere fordeler, som tilgang på kollektivfelt og fritak fra bompenger.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Norsk elbilforening mener at bompenger i Fredrikstad og Sarpsborg øker salg av elbiler, ettersom bilene slipper å betale bompenger.

– Det er fint at vi får flere elbiler. Det reduserer utslippene og jeg synes det er flott at folk kjører elbiler, sier stortingsrepresentant fra Høyre, Ingjerd Schou.

Hun tror ikke tapte bompengeavgifter for staten kommer til å bli et problem med det første.

– Jeg tror at man konstruerer altfor mye risiko hvis man tror at det blir så mange elbiler at man ikke får inn nok bompenger, sier Schou.

Viktigste grunn til å kjøpe elbil

Ingjerd Schou (H) i Transport- og kommunikasjonskomiteen

Stortingsrepresentant Ingerd Schou (H) mener elbileiere vil kunne benytte fordeler i lang tid fremover.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Schou mener at elbileiere ikke bør bekymre seg for at fordelene skal bli borte i nær fremtid.

– Så vidt jeg husker har man har lovet at elbiler skal ha fritak fra bompengeavgiften og en rekke andre fordeler ut denne stortingsperioden.

Elbileiere kan i dag benytte seg av flere fordeler, som blant annet redusert årsavgift, adgang til kollektivfelt og ikke minst fri passering i alle landets bomstasjoner.

Og nettopp fritak fra bompenger er ifølge en undersøkelse fra Norsk elbilforening en av de viktigste årsakene til at folk velger bilene.

– Må betale i fremtiden

I dag finnes det 406 ladbare biler i Østfold. På landsbasis er det 18.800. Oslo, Akershus og Hordaland har flest.

Schou er glad for at flere kjøper elektriske biler, men sier at eierne ikke vil slippe unna bompengene for alltid.

– Foreløpig er det langt frem i tid at vi når et tak der vi må diskutere om elbilkjørere skal bidra med de samme avgiftene og de samme bompengene. Men jeg er helt sikker på at på ett tidspunkt kommer det, fordi elbilsalget har skutt i været også i Norge, sier Schou.