Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Se TV- reportasjen Reporter Johan Wilskow
- Hør debatten om Norsk transportplan fra ettermiddagssendingen 29. september (16 kbps RealAudio) Vegsjef Olav Sætre, fylkesordfører Arne Øren, stortingsrepresentant Kjellaug Nakkim og Ragnar Johnsen fra Naturvernforbundet. Programmleder Merete Kildahl.
- Nasjonal transportplan
- Veiutbygging
Denne høsten kan bli et vendepunkt for Østfold som inntil nå har vært vegutbyggingens stebarn i Norge. Mens utkant-Norge har fått penger til tuneller til øyer med et ti-talls innbyggere, har hovedtrafikken mellom Oslo og utlandet gått på to filer gjennom Østfold. De siste 20 årene har politikerne brukt mye tid på å krangle om hvem som har skylden for dette. Lokalpolitikerne har klaget på Stortingspolitikerne fra Østfold som ikke har greid å få nok penger til hjemfylket. Stortingspolitikerne har dekket seg bak at lokalpolitikerne ikke har greid å bli enige seg i mellom. Begge har nok hatt rett. Østfold-benken har aldri vært toneangivende på Stortinget og inntil ganske nylig var lokalpolitikerne lunkne. I Indre Østfold kranglet kommunene seg i mellom om hvor den nye veien skulle gå og på fylkestinget var jord- og miljøvern mer framtredende enn viljen til å bygge vei.
Dødsulykker
Det var dødsulykkene på E6 som snudde bildet. Dødstallene ble så høye at det også gjorde inntrykk på samferdselsminister Odd Einar Dørum. Han kom til Østfold og møtte folk som hadde mistet noen av sine nærmeste i dødsulykker. Da hadde fylkespolitikerne jobbet en stund med Østfoldpakken som innebærer at bilistene skal bidra til finansieringen med bompenger. Alle ulykkene gjorde også sitt til at fylkespollitikerne samlet seg om Østfoldpakken. Kommunepolitikerne greide å bli enige om hvor traseen, og dette har tydligvis åpnet opp for mer penger fra Staten.
Vegsjef Olav Sætre
I fjor lå det 880 millioner kroner til europaveiene mellom Oslo og svenskegrensen i Nasjonal Transportplan, i år er beløpet hevet til 1,2 milliarder for den samme perioden i årets forslag.