Flyplassen har et passasjertak og kan ikke ha flere enn 774 000 passasjerer i året. Engeset mener denne grensen istedet burde fjernes umiddelbart.
Tidligere har flyplassledelsen påstått at flyplassen kan gå konkurs dersom dette taket ikke fjernes:
.- Skjønner ikke problemet
I går var det knyttet stor spenning til om passasjertaket ville bli fjernet av samferdselsdepartementet eller ikke. Istedet kom et svar hvor departementet lover å vurderer Rygges konsesjon på nytt hvis en søknad kommer.
Den sier flyplassledelsen kommer, men Engeset reagerer kraftig på at departementet sier de ikke kan se noen sammenheng mellom dette passasjertaket og flyplassens økonomiske situasjon.
- Det viser at de overhode ikke skjønner problemet eller later som de ikke skjønner det, sier Engest til NRK Østfold.
Ennå har ikke passasjertallet på Rygge passert en halv million i året. Men flyplassdirektør Pål Tanberg sier det ikke skal mange nye fly-ruter til før denne grensen er passert, og at det derfor er vanskelig å tenke langsiktig med passasjertaket liggende.
Likevel er flyplassen fornøyd med at samferdselsdepartementet åpner for behandling av konsesjonen på nytt. Les:
.- Økonomien er investorenes ansvar
Statssekretær Geir Pollestad i samferdselsdepartementet sier dette er viktig å få frem i en ny konsesjonssøknad fra Moss lufthavn Rygge. Pollestad avviser også kritikken fra høyrerepresentant Engeset.
- Først og fremst må vi ha i bakhodet at det var Engesets høyreregjering som innførte dette passasjertaket. Han burde vite at vi må gjøre en helt ny konsesjonsbehandling for å fjerne det, sier Pollestad til NRK Østfold.
- Men Engeset etterlyser et signal om at dere ønsker passasjertaket fjernet?
- Det kan vi ikke gi før konsesjonsbehandlingen. Når det gjelder den økonomiske situasjonen er det investorenes eget ansvar hvis de gambler på at passasjertaket ville bli fjernet etter at de har investert, svarer Pollestad.