Hopp til innhold

Fremtiden fortsatt usikker for Rygge mener Engeset

I går sa samferdselsdepartementet at de åpner for å behandle Moss lufthavn Rygges konsesjon på nytt.

Martin Engeset, stortingsrepresentant fra Østfold Høyre

Flyplassen har en passasjergrense på 774 000 passasjerer og Engeset mener denne grensen istedet burde fjernes umiddelbart.

Foto: Jørgen Gangstøe / NRK

Flyplassen har et passasjertak og kan ikke ha flere enn 774 000 passasjerer i året. Engeset mener denne grensen istedet burde fjernes umiddelbart.

Tidligere har flyplassledelsen påstått at flyplassen kan gå konkurs dersom dette taket ikke fjernes: Trenger 300 millioner på 60 dager .

- Skjønner ikke problemet

Moss Lufthavn Rygge (MRL)

Engeset reagerer kraftig på at departementet sier de ikke kan se noen sammenheng mellom dette passasjertaket og flyplassens økonomiske situasjon.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

I går var det knyttet stor spenning til om passasjertaket ville bli fjernet av samferdselsdepartementet eller ikke. Istedet kom et svar hvor departementet lover å vurderer Rygges konsesjon på nytt hvis en søknad kommer.

Les brevet fra departementet

Den sier flyplassledelsen kommer, men Engeset reagerer kraftig på at departementet sier de ikke kan se noen sammenheng mellom dette passasjertaket og flyplassens økonomiske situasjon.

- Det viser at de overhode ikke skjønner problemet eller later som de ikke skjønner det, sier Engest til NRK Østfold.

Ennå har ikke passasjertallet på Rygge passert en halv million i året. Men flyplassdirektør Pål Tanberg sier det ikke skal mange nye fly-ruter til før denne grensen er passert, og at det derfor er vanskelig å tenke langsiktig med passasjertaket liggende.

Likevel er flyplassen fornøyd med at samferdselsdepartementet åpner for behandling av konsesjonen på nytt. Les: Flyplassdirektør fornøyd med Rygge-svar .

- Økonomien er investorenes ansvar

Statssekretær Geir Pollestad i samferdselsdepartementet sier dette er viktig å få frem i en ny konsesjonssøknad fra Moss lufthavn Rygge. Pollestad avviser også kritikken fra høyrerepresentant Engeset.

- Først og fremst må vi ha i bakhodet at det var Engesets høyreregjering som innførte dette passasjertaket. Han burde vite at vi må gjøre en helt ny konsesjonsbehandling for å fjerne det, sier Pollestad til NRK Østfold.

- Men Engeset etterlyser et signal om at dere ønsker passasjertaket fjernet?

- Det kan vi ikke gi før konsesjonsbehandlingen. Når det gjelder den økonomiske situasjonen er det investorenes eget ansvar hvis de gambler på at passasjertaket ville bli fjernet etter at de har investert, svarer Pollestad.