Samtidig viser passasjertrafikken i oktober en nedgang på 9,3 prosent. Forretningsreisene sank med nesten 16 prosent. SAS sier i en pressemelding at selskapet er under hardt press, og at det er vanskelig å se tegn til snarlig bedring i flybransjen.
- Dersom denne utviklingen fortsetter vil virkningene for lufttransporten bli verre enn de ble ved Golf-krigfen i 1991, sier selskapet.
Den danske finansavisen Børsen venter sterke nedskjæringer, men uten å oppgi tall. SAS har tidligere gjort det klart at mellom 800 og 1100 stillinger skal vekk, og det blir nå spekulert i om dette tallet kan bli mangedoblet. Ifølge formannen for den danske pilotforeningen vil tallene imidertid neppe bli fullt så drastiske.
Den svenske næringslivsavisen Dagens Industri spekulerer i formiddag i 3500 oppsigelser, med utgangspunkt i SAS-nedskjæringene etter Golf-krigen i 1991.
Krisemøte
Børsen viser til at SAS mandag innkalte et 40-talls fagforeningsledere fra hele Norden til krisemøte. Kuttene i SAS kan dermed bli mer omfattende enn Braathens' sparepakke som ble lagt frem igår.
- Vi har fått flere forslag presentert, og vi vil nå diskutere de internt i SAS før vi går ut og gir noen kommentarer, sier de ansattes styrerepresentant Ulla Grøntvedt til avisen.
Hun vil ikke å kommentere om hun har fått melding om ytterligere oppsigelser. Lederen for pilotforeningen, Kristian Holm, sier imidlertid at "ledelsens plan ikke er så slem som fryktet".
Resultatet nedover
-Det jeg kan bekrefte er at vi har hatt møter med fagforeningene der disse har fått økonomisk informasjon foran resultatfremleggelsen. Det ble også lagt fram ytterligere informasjon som jeg ikke kan kommentere, sier informasjonssjef Bertil Ternert i SAS til den svenske avisen Dagens Industri.
SAS har levert dårlige tall i hele år, og ifølge amnalytikerne blir overskuddet neppe på mer enn 140 millioner kroner, mot forventet 900.