Det første som slår en er at alt er større: Det er lange rader med kjøttvarer og metervis med grønnsakshyller. Bare for smør finnes det rundt 30 ulike produkter i butikken Carrefour i Brussel.
Det er ikke greit å vite hva man skal velge når man har så stort utvalg.
Yoghurt, for eksempel, er litt vanskelig for noen. Datteren min vil ha en variant med jordbærsmak, men hvilken av dem frister mest?
– Ikke den, men den! sier hun.
HØR LYDKLIPP:
Ost og skinke i alle varianter
Ostedisken er full av godsaker. Den er ikke mindre enn 50 meter lang med 5 rader i høyden. Her finner man forskjellige sorter med hvitost, gaudaost, vellagret ost og smøreoster i alle tenkelige varianter. Her er det ricotta-ost, pecorino og parmesan. Her er fetaost og mascarpone.
Skinkedisken er ikke mindre imponerende. Flere titalls forskjellige merker med kokt skinke fyller en enorm kjøledisk.
Men det stopper ikke der. I tillegg er det et rikelig utvalg av røkt skinke, saucisser, spansk chorizo, parma-skinke, krydderpølser, medisterkaker, kjøttboller, kalkunskinke og salami.
- LES OGSÅ: Så mye dyrere er maten i Norge
- LES OGSÅ: – «The blame game» mellom kjeder, leverandører og produsenter er i gang
(Saken fortsetter under bildet)
Øl i hele butikken
Men det største utvalget i belgiske matbutikker finner man kanskje i øldisken. Den strekker seg fra den ene enden av butikken og helt over på den andre siden. Seks rader i høyden tettpakket med øl, hundrevis av ulike sorter i alt.
Det er Grimbergen, Chimay, Westmalle, Duvel, Judas, Mort Subite, Timmermans, Bellevue, Hoegaarden, Guiness, Carlsberg og Vedette, bare får å nevne noen få.
Men med godt utvalg kommer valgets kval. Det koster også.
- LES OGSÅ: Mener dagligvarekjedene har fått for stor makt
- LES OGSÅ: – Bare slik blir maten billigere