Toyoda ba i en uttalelse offentliggjort før høringen personlig om unnskyldning for pedalfeilene som har blitt satt i sammenheng med minst fem dødsfall og tilbakekalling av 5,3 millioner biler bare i USA.
– Kan ha vokst for raskt
Hvordan det kunne ha seg at biler selskapet erkjenner hadde feil, fant veien til amerikanske forbrukere, er derfor et sentralt spørsmål.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Den hardt pressede direktøren i den japanske bilgiganten mener en for rask vekst som gjorde selskapet til det største i verden, er årsaken til de sviktende kontrollrutinene.
– Ærlig talt frykter jeg at vi kan ha vokst for raskt, sier Toyoda.
Toyota kan fortsatt ikke forklare de fleste av tilfellene hvor selskapets biler har fått en utilsiktet akselerasjon.
Frykter for økonomisk vekst
I Japan har høringen i Kongressens tilsynskomité og Toyotas problemer havnet på avisenes forsider. Mange japanske politikere er bekymret for at kritikken mot selskapet skal påvirke Japans økonomiske vekst, eksport og det totale inntrykket av landet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Den japanske regjeringen skal også selv etterforske de tilfellene hvor kunder har meldt fra om at gasspedalen i japanske Toyota-biler har hengt seg opp, opplyste landets transportminister Seiji Maehara onsdag.
Transportdepartementet har fått 38 klager som gjelder dette problemet i årene 2007–2009.