- Vi mener at vi har lagt fram et meget godt tilbud til SAS-ledelsen og vi regner med å bli enige innen styremøtet tirsdag kveld neste uke, sier nestleder i Scandinavian Airlines norske pilotforening, Kåre Bjelland, til NTB.
Regner med enighet
- Pilotene vil redusere lønnsnivået med 10 prosent og kutte diett og diverse andre tillegg. Dessuten foreslår vi å innføre sju nye lønnstrinn i bunnen av lønnsskalaen. Det vil bety en varig besparelse for selskapet. Fremdeles gjenstår det noen justeringer, men jeg regner med at vi blir enige, sier Bjelland.
Effekten av sparepakken er ikke nøyaktig utregnet ennå, men Bjelland mener at vi nærmer oss en milliard kroner. Pilotene er derimot svært bekymret over strukturelle endringer i forbindelse med oppsplittingen av SAS til tre nasjonale selskaper pluss et fjerde selskap som skal ta seg av langdistanserutene.
Går til statsministeren
Samtidig går danske SAS- ansatte nå, ifølge det danske nyhetsbyrået Ritzau, til statsminister Anders Fogh Rasmussen for å få regjeringen til å engasjere seg mer i krisen flyselskapet går igjennom.
Det er luftfartsfunksjonærene i SAS som har bedt om et hastemøte med den danske statsministeren. Ifølge luftfartsfunksjonærenes formann, Nicolas E. Fischer, har utviklingen i SAS stor betydning for andre deler av det danske samfunnet. I sin henvendelse til Fogh Rasmussen peker han blant annet på at hver SAS-jobb på København Lufthavn fører ytterligere to jobber med seg.
Masseoppsigelser i SAS kan dermed ramme København-områdethardt i form av økt arbeidsløshet.
- Vil ikke overleve
Danske kabinansatte er fortsatt sterkt skeptiske og setter hardt mot hardt i forhandlingene i SAS etter at selskapet i forrige uke avviste et forslag fra dem.
Tidligere i dag sa lederen for de danske kabinansatte, Verner Lundtoft Jensen, til Berlingske Tidende at selskapet ikke vil kunne overleve i sin nåværende form. Han la til at SAS ikke engang fortjente å overleve, slik det nå blir drevet.
- Om vi så arbeidet gratis ville dette bare dekke halvparten av SAS' underskudd på interkontinentale ruter, som er på knapt 1 milliard kroner, sa han til avisen.
SAS-ledelsen har truet med massive nedskjæringer dersom forhandlingene ikke fører fram. Ifølge Berlingske Tidende mener de kabinansatte at Lufthansa får overta rutene mellom Skandinavia og Tyskland dersom de ansatte ikke går med på kuttene, og at rutene til Bangkok og Singapore også er i fare.