SAS mistet en av fire passasjerer (24,3 prosent) i april i år, sammenlignet med i fjor, viser månedsrapporten fra selskapet.
SAS anslår det totale passasjerfrafallet som følge av stengningen av luftrommet i Europa til 600.000 personer.
Les også:
Betalte hotell og mat
Konsernet beregner å ha tapt mellom 550 og 590 millioner norske kroner i perioden.
– Dette inkluderer bookingfrafall fram til 7. mai, samt kostnadene til alternativ transport, hotellovernattinger, mat og lignende som SAS har måttet dekke for de berørte kundene, sier direktør Mats Jansson i en pressemelding.
Les også:
Selskapets dekningsgrad på seteplassene falt med 2,9 prosentpoeng til 69,6 prosent.
Dekkes ikke av forsikringen
SAS mener det totale tapet i flyindustrien etter Eyjafjallajökull-utbruddet i midten av april vil beløpe seg til over 21 milliarder kroner.
Les også:
– En slik naturkatastrofe er ikke dekket av flyselskapenes forsikringer. Sammen med industriorganisasjonen AEA vil vi fortsette å jobbe for kompensasjon fra EU og de skandinaviske myndighetene, basert på modellen som unngår konkurransevridning, sier Jansson.
Les også: