Paal Fure i Vizeum analyserer trender i reiselivsbransjen. Han sier at vulkanutbruddet på Island og askeskyen har gjort at de som ikke enda har bestemt seg for hvor de skal reise i sommer er mer usikre på valget av feriemål.
- I all hovedsak oppleves askeproblematikken som forbigående. Men for de som ennå ikke har bestemt seg for hvor de skal tilbringe sommerferien, har dette nå blitt en helt konkret problemstilling, sier Fure til NRK.
Han viser til at askeskyen har ført til økt usikkerhet, som gjør at folk kan endre atferd.
LES OGSÅ:
- Flere vil ha plan B for hjemreisen
Fure sier at flere som lurer hvor de skal reise nå vurderer reisemål ut fra om det finnes alternative måter å gjennomføre hjemreisen på, fordi de frykter at aske fra Island igjen kan sette fly på bakken.
- Det spiller en rolle for folk om man har alternative hjemreisemuligheter som buss eller bil, sier Fure.
Forskningsleder for reiseliv ved Transportøkonomisk Institutt, Petter Dybedal, sier at de ikke har gjort noen analyser av hvordan askeproblematikken slår ut for folks ferieplaner.
- Vi vet minst om den gruppen som ennå ikke har bestemt seg. Men sannsynligvis vil vi få færre nordmenn som reiser på lengre turer utenlands, og en økt innenlandsturisme sommeren 2010, sier Dybedal til NRK.
Han viser til at det samme skjedde i forbindelse med finanskrisen vinteren 2009.
- Ingen endring i reisemønsteret
Men hos flyselskapene har man ikke merket noen endring i hverken hvordan folk bestiller eller hvor de velger å dra.
- Reisemønsteret er i ferd med å komme tilbake til normalen. Det er ingenting som tyder på at vi ser endringer i reisemønsteret, sier Daniel Skjeldam, som er kommersiell direktør i Norwegian.
Han sier at flyselskapet selger akkurat like mye som før til destinasjoner ved Middelhavet.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at det er ingenting som tyder på at askeproblematikken har påvirket bestillingsmønsteret, men at flere nok velger reisemål ut fra at kronekursen er sterk.
LES OGSÅ:
Svak euro påvirker valg av reisemål
Hos pakkereise-operatøren Star Tour har de hittil i år solgt 15 prosent flere pakkereiser for sommeren enn på samme tid i fjor.
- Tyrkia og Bulgaria er vinnerne så langt og er opp henholdsvis 35 prosent og 50 prosent i forhold til i fjor. Den svake euroen er nok en viktig årsak, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.
Ifølge valutaanalytiker Ole Håkon Eek-Nielsen i Nordea har ikke eurokursen vært så svak mot norske kroner siden mai 2008.
LES OGSÅ: