Mange av rutene blir fra Norge, og kommer til å gå til typiske feriedestinasjoner lang kysten av Middelhavet.
Sparepakken gjør det mulig å få lønnsomhet i nye ruter som hadde vært utenkelig før innstrammingene. I tillegg skal fortsatt fallende priser være retningsgivende for all SAS-planlegging fremover, skriver Aftenposten.
Konsernsjefen i landets største reisebyråkjede, Rune Feltman i Via Egencia, mener et SAS med lavere kostnader er blitt en utfordrende konkurrent for Bjørn Kjos og Norwegian.
– Det er ingen tvil om at SAS har fått styrket sin konkurranseevne, og det er bra at det forutsettes at prisene fortsatt vil være under press i årene som kommer. Men det er ikke vanskelig for et flyselskap å tilby lave billettpriser, problemet er jo å kunne leve av dem, sier Feltman til Aftenposten.
- Les også: Kom til enighet 15 timer på overtid
- Les også: – Vi skrev under for å redde SAS og jobbene våre
Vil dele kabinen i to klasser
Han tror Norwegian nå følger nøye med i hva SAS foretar seg:
– Med styrket økonomi vil SAS ha muligheter til å satse hardere, og dermed bli en farligere konkurrent enn før. SAS vil fortsatt primært ha hovedfokus mot forretningsmarkedet, men også satse i fritidsmarkedet der Norwegian er gode og slik sett bli en trussel for Kjos på begge områder, mener Feltman.
SAS har også planer om å dele kabinen på innenriksnettet i to klasser, økonomi og business, men det blir ingen fysisk gardin.