Sparekravet vil medføre nye oppsigelser i tillegg til de flere hundre som er blitt oppsagt de siste månedene, skriver Jyllands-Posten.
De danske pilotene har mistet tilliten til ledelsen fordi de føler at fjorårets massive innrømmelser, som sikret større effektivisering og flere flytimer, er blitt misbrukt.
Ti milliarder
SAS har allerede identifisert besparelser og effektiviseringer for ti milliarder kroner, men må finne nye drøye 1,6 milliarder kroner. Og ifølge ledelsen skal selskapets ansatte i luften levere minst halve dette
beløpet.
- Sjefen for Scandinavian Airlines, Søren Belin, har varslet flere oppsigelser i januar. Det er dermed oppstått et stort tillitsproblem siden ledelsen har løpt fra løftene de ga i april. Da inngikk vi en overenskomst som økte produktiviteten, sier Mogens Holgaard, formann for de danske SAS-piloter.
Nesten 300 piloter i SAS har mistet jobben de siste to årene, etter at blant annet terror, krig og lungesykdommen SARS har ført til en krise i den internasjonale luftfarten.
- Lovet vekst
Pilotformannen opplyser at ledelsen lovet vekst og åpning av nye ruter. Tiltakene skulle sikre jobb til en stor del av de overtallige pilotene. Men utvidelsen har uteblitt og trafikken er overlatt til andre flyselskap i SAS-gruppen.
De kabinansatte opplyser at ledelsen har presentert en besparelsespakke på om lag 800 millioner kroner.
- Det krever inngrep i avtalene, men vi har vanskelig for å se hvordan det er mulig å finne så store besparelser, sier Jan Rovsing, styremedlem i de kabinansattes fagforening, CAU.
Billigere billetter
SAS offentliggjør i dag regnskapet for tredje kvartal. Tallene vil vise om selskapet har lyktes i å få ned omkostningene i takt med reduserte inntekter som følge av billigere billetter.
SAS hadde kun en marginal økning i antall flypassasjerer i oktober, ifølge avisa Expressen. SAS totale passasjertrafikk økte med 0,1 prosent i oktober, sammenlignet med samme måned i fjor. I september steg antallet flypassasjerer med 1,6 prosent.