Beskjeden mandag kveld kom samme dag som den svenske
bilprodusenten begjærte seg selv konkurs.
Les også:
Les også:
Avgjørelsen innebærer at det nå åpnes for konkursbehandling av Saab
Automobile, Saab Automobile Powertrain og Saab Automobile Tools.
Advokatene Hans Bergqvist og Anne-Marie Pouteaux er oppnevnt som
konkursforvaltere.
– En trist dag
– Dette er den sørgeligste stunden i mitt liv. Jeg var tvunget til å gi opp mitt elskede selskap. Det gjør meg sint, fordi det kunne vært unngått, sier Victor Muller, sjef for Swedish Automobile.
Han retter kritikk mot den tidligere eieren General Motors (GM). Muller har lenge forsøkt å få til en avtale med de to kinesiske selskapene Youngman og Pang Da for å unngå konkurs. Men GM sitter fortsatt på rettigheter til Saab-teknologi, som den amerikanske bilgiganten nekter å selge til kineserne.
Og selv om alt tegner seg til å bli en meget trist jul for de 3.400 ansatte ved fabrikken i Trollhättan, håper fagforeningene i det minste at arbeiderne kan få penger fra lønnsgarantifondet lille julaften.
Flere av de ansatte har nemlig jobbet flere måneder uten lønn.
– Det er så mye som skjer nå, jul, julegaver til barna. Og statusen på lønnskontoen er jo veldig lav, om jeg kan si det sånn, sa Stefan Kalsson, som har jobbet i Saab i nesten 20 år, mandag.
Reinsfeldt føler med de ansatte
Statsminister Fredrik Reinfeldt tok også opp de Saab-ansattes tøffe tid i sin juletale mandag, da konkursbegjæringen var kjent.
– Uansett hva som skjer, så blir dette en ny test av den svenske modellen og vår evne til omstilling, sa Reinfeldt.
Nytt liv?
Enkelte eksperter tror likevel det er mulig å gi Saab nytt liv.
– Det er mulig at man kan redde deler av selskapene. At man kan rekonstruere det på en eller annen måte og komme tilbake med selve varemerket, teknologien og alle modellene som er på vei, sier Pär Åhlström, professor i bedriftsøkonomi ved Handelshögskolan i Stockholm.
Han får delvis støtte fra Mikael Wickelgren, som forsker på bilindustri ved Högskolan i Skövde.
– Vi har lært oss at det er vanskelig å avskrive Saab Automobile. De har vært avskrevet tidligere, men kommet tilbake, sier han til næringslivsavisa Dagens Industri.