Hopp til innhold

– Vet ikke hva som skjer

Både norske Saab-forhandlere og importøren svever i uvisse om hva fremtiden vil bringe etter Saab-konkursen.

Nye Saaber hos Saab City-forhandleren på Tjuvholmen

Saabforhandleren Saab City selger nye biler på Oslos mest ekslusive adresse, fra Tjuvholmen ved Aker Brygge.

Foto: Johan B. Sættem

Mandag morgen begjærte Saab-sjef Victor Muller selskapet Swedish Automobile N.V konkurs, etter at det i løpet av helgen ble klart at selskapet ikke fikk orden på finansieringen.

På Saab-fabrikken i Trollhättan mister nå trolig 3500 ansatte jobben, i en by som allerede sliter med en arbeidsledighet på over 14 prosent.

Hos Saab-forhandleren Saab-City på Tjuvholmen i Oslo er de ansatte foreløpig usikre på hva fremtiden vil bringe.

– Det er ikke heldig at Saab er begjært konkurs, og ikke til å stikke under en stol at det er litt synd, sier Saab-selger Marius Hareide hos Saab City.

Hariede sier til NRK at han mener at bilbutikken kommer til å bestå, men at det er usikkert hva som nå vil skje med Saab-delen.

Da NRK er på besøk hos forhandleren mandag morgen er det fire nye Saaber og en ny Audi i salgslokalene.

Saabs forhandler på Tjuvholmen i Oslo

Salget av nye Saaber i Norge har stupt siden 2008. Hittil i år er det solgt 298 nye biler, mindre enn en fjerdepart av salget i 2008.

Foto: Johan B. Sættem

– Avventer informasjon fra importøren

Hos Saab-forhandleren Thrane-Steen på Skøyen henviser daglig leder Thor Erling Daleng til den norske importøren for spørsmål.

– Vi vet ingenting om hva som skjer fremover, og avventer informasjon fra den norske importøren om hva som skjer videre, sier Daleng til NRK.no.

Han sier at forhandleren, som hovedsakelig selger Opel, har 3 nye Saaber og 17 brukte på lager.

LES OGSÅ: Kritisk for SAAB-forhandlere

– Bobestyrer som vil avgjøre hva som vil skje

Den norske Saab-sjefen Asle Røil sier til NRK.no at selskapet fortsatt er i restrukturering, og at det etter en konkurs vil være bobestyrer som avgjør hva som skjer med distribusjonen, og den norske delen av virksomheten.

– Ingen kan svare på det i dag, sier Røil.

Saab Automobile Norge er direkte underlagt Swedish Automobile N.V i Sverige, og vil derfor etter alt å dømme også rammes av en konkurs.

Han sier at fabrikken ikke har produsert biler på lenge, og at eventuelle biler som fortsatt står i bestilling ikke vil bli levert.

LES OGSÅ: Saab-ansatte venter fortsatt på lønn

– Vil levere deler til Saab i overskuelig fremtid

Det er 35.000 brukte Saaber i Norge. Deletilgangen til disse bilene vil imidlertid ikke bli noe problem, ifølge den norske Saab-sjefen.

– Saab Automotive parts er et selvstendig selskap som ikke vil berøres av en eventuell konkurs i Saab. Selskapet vil fortsette å levere deler til Saab i overskuelig fremtid, sier Røil.

Norges-sjefen for Saab sier at Saab Norge har egne kontrakter om deler og service med 45 verksteder landet rundt, og at han ikke ser noen problemer på kort sikt i forhold til verkstedsituasjonen.

300 nye Saaber i 2011

For tre år siden ble det solgt 1494 nye Saaber i Norge. Siden har salget stupt, i takt med Saabs stadig dypere økonomiske problemer.

I 2009 falt salget med mer enn 2/3 i forhold til året før, mens fasiten i fjor endte på 331 nye biler, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

– Hittil i år er det registrert 298 nye Saaber i Norge, sier avdelingssjef Pål Bruhn i Opplysningsrådet for veitrafikken til NRK.