Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) legger i dag fram sin miljørapport om Norge. På flere områder blir vi beskrevet som et foregangsland, men OECD mener Norge sliter med å nå det vedtatte kuttet i klimagassutslipp på 20 prosent innen 2020, skriver Aftenposten.
– Diesel burde vært dyrest
Transportsektoren står for mer enn en tredel av norske klimagassutslipp. Her beskrives de nødvendige kuttene Norge har i vente, som tøffe, upopulære og krevende.
OECD viser til at norske drivstoffavgifter faktisk har falt de siste årene, justert for inflasjon, og organisasjonen ønsker høyere drivstoffavgifter, spesielt på diesel.
– Det finnes ingen miljømessig begrunnelse for hvorfor avgiftene på diesel er lavere enn på bensin. Det burde faktisk vært stikk motsatt, siden utslippene av CO2 per liter er 12 prosent høyere enn for bensin, skriver i-landsorganisasjonen.
- LES:
- LES:
- LES:
– Flere bomstasjoner
I rapporten foreslås det også bompenger i hele veinettet for å sikre 60 milliarder kroner årlig til kollektivutbygging.
– Det er ikke tvil om at bomringer allerede har vært med på å finansiere satsing på kollektivt mange steder, sier miljøvernminister Erik Solheim (SV) til Aftenposten.
OECD vil også at det skal bli dyrere å passere bomringer i rushtiden og på utvalgte dager.
- LES:
- LES:
OECD mener i tillegg at subsidiene som i dag gis til elbiler og hydrogenbiler, koster så mye at pengene vil gjøre mer nytte på andre områder.
Solheim mener at å øke kostnaden for bilbruk i Norge, er en god vei å gå for å nå klimamålet, som ble vedtatt av alle stortingspartier unntatt Frp.