Krisen blir minst like langvarig som etter Golf-krigen, sier forskningsleder i Transportøkonomisk Institutt, Jon Inge Lian.
Den internasjonale luftfarten var allerede i økonomiske problemer før terrorangrepene på USA, men det som skjedde den 11. september gjorde krisen akutt.
Den internasjonale luftfartsorganisasjoene IATA mente tidligere at flytrafikken ville ta seg opp igjen i andre halvår neste år, men etter terroren i USA så er prognosen endret til at oppgangen kommer i første halvår 2003.
Svært følsom bransje
- Flybransjen er en svært følsom for endringer i folks økonomi, sier tidligere markedsjef i SAS og nå styremedlem i en rekke selskaper, Erik Strand.
Krisen i flybransjen kan føre til færre flyselskaper, sier Jon Inge Lian ved Transportøkonomisk Institutt.
Amerikanerne rammes hardest
Ekspertene er enige om at dagens krise vil går verst ut over amerikansk flybransje. Den tidligere markedsjefen i SAS, Erik Strand sier at mange passasjerer nå endrer sine billetter på interkontinentale reiser fra amerikanske flyselskap til europiske.
Men Strand tror SAS vil greie seg gjennom dagens krise bedre enn mange andre.
Air France rammes hardt
Det franske flyselskapet Air France opplyser at selskapet tapte nesten 490 millioner kroner i løpet av de ti første dagene etter terrorangrepet i USA for tre uker siden.
I september hadde Air France sju prosent færre passasjerer enn i samme måned i fjor.
Selskapet kommer likevel til å gå med overskudd i år, heter det i en uttalelse.
I går satte det sveitsiske flyselskapet Swissair flyene sine på bakken fordi det mangler penger til videre drift.