Hopp til innhold

Ja,vi elsker bilen

Nordmenn vraker ikke bilen sin før den er 19 år gammel. NAF er bekymret for både miljøet og sikkerheten.

Chevrolet
Foto: Danny Johnston / AP

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

- En 19 år gammel bil har ikke katalysator, og står derfor for større utslipp enn nye biler. I tillegg er karosseriene i eldre biler ikke på langt nær så sikre som de moderne, sier teknisk konsulent i NAF Dag Edvardsen.

 

Når vi snakker om hensyn til miljø og sikkerhet er det negativt at bilene får leve så lenge

Dag Edvardsen, teknisk konsulent i NAF

Siden 1985 har nordmenn beholdt bilene sine lenger og lenger. I 1985 kasserte vi bilen når den var 14 år, i 2006 vraket vi den i 19. leveår , viser ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå.

- Det er jo positivt at vi beholder tingene våre lenger, vi som er kjent for bruk-og-kast-mentaliteten, sier Edvardsen, men legger fort til:

- Når vi snakker om hensyn til miljø og sikkerhet er det negativt at bilene får leve så lenge, understreker han.

 

Chevrolet vrak

Denne bilen av merket Chevrolet Blazer, 2004, er definitivt klar for å vrakes.

Foto: AP

Han sier det spesielt er interessant i disse miljøtider at den norske bilparken blir eldre - og dermed mindre miljøvennlig. Han tror mye av forklaringen ligger i innføringen av periodisk kontroll.

- Det at bilen må til kontroll annethvert år gjør at vi får en kontinuerlig oppgradering, og bilene varer derfor lenger. Mot tidligere da en kunne kjøre bilen helt til den datt fra hverandre, sier Edvardsen.

Han legger også til at bilene som produseres nå er av bedre kvalitet.  

Det er ønskelig at bilene ikke blir så gamle som 19 år

Dag Edvardsen, teknisk konsulent i NAF

Lever best i nord

Finnmarkingene er blant de som er mest glad i bilen sin - der varer personbilene i gjennomsnitt i 20,3 år. Varebilene i fylket blir vraket når de er 19,1 år. Finnmarkingene er bare slått av Svalbard, der bilene varer i 20,9 år.

Oslo-folk vraker bilene sine tidligst. Der leverer en personbilen til opphugging etter 17,9 år, mens varebilene i snitt holder til de kan feire 13-årsdag.

Edvardsen i NAF har ikke noen klar forklaring på de regionale forskjellene, men tror det kan skyldes økonomiske årsaker:

- I Oslo har en kanskje råd til å skifte ut bilen oftere enn i Finnmark, foreslår han.

- For lav vrakpant

Rådgiver Astri Kløvstad i Statistisk Sentralbyrå forteller at tallene fra 1985 og fram til i dag viser en jevn økning på levealderen blant nordmenns biler.

- Jeg har ikke noen forklaring på hvorfor det bare går oppover, det vi ser er at det er en sakte, men sikker vekst, sier Kløvstad.

Dag Edvardsen foreslår å heve vrakpanten for å senke alderen på bilparken.

- På midten av 90-tallet ble vrakpanten satt opp til 6000 kroner, og da merket vi en umiddelbar økning. Men med dagens vrakpant på 1500 kroner får en ikke folk til å skifte ut en lite miljøvennlig bil, sier han.

- Chevrolet som hobby

Tallene fra SSB viser at det var flest biler av merket Ford som ble vraket i fjor. Tett etterfulgt av merkene Opel, Toyota og Volkswagen.

Chevroleten peker seg ut som den bilen som var eldst ved vraking. Gjennomsnittsalederen for de 255 Chevrolet-personbilene som ble vraket mot pant i 2005 var 24 år. 

- Lever Chevroleten lengst fordi den er av best kvalitet?

- Nei, jeg tror ikke lang levetid har noe med kvalitet å gjøre. Jeg tror forklaringa ligger i at folk har Chevroleten som hobbybil, de skrur og mekker på den selv, og bruker den mest til hobbybruk.