Reiselivet sliter med ettervirkningene etter finanskrisen, askeskyen fra Island og en sterk kronekurs.
En tredel NHOs reiselivsbedrifter forventer nå at sommersesongen blir enda svakere enn sommeren 2009- som var preget av at både svineinfluensa og finanskrisen rammet norske reiselivsbedrifter.
– Bedriftene sier at svikten er størst blant utenlandsturistene, og det er knyttet stor usikkerhet til hvordan sommersesongen blir for norske reiselivsbedrifter, sier direktør Jostein Hansen i NHO Reiseliv.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Undersøkelsen NHO Reiseliv har gjennomført, er gjort blant 344 av totalt 2300 medlemsbedrifter, basert på mottatte bestillinger inntil midten av juni.
En av tre venter dårligere sommer
34 prosent av bedriftene forventer at utenlandsmarkedet blir dårligere i sommer enn i fjor sommer, mens kun 13 prosent sier at sommersesongen ligger an til å bli bedre.
- Det er bedriftene som lever av fjord og fjell og som har flest utenlandske turister som rammes hardest av markedssvikten, sier Hansen.
Han mener at flere nordmenn må velge å feriere innenlands dersom sommeren skal reddes for norske reiselivsbedrifter.
Undersøkelsen viser at nedgangen er forholdsvis likt fordelt mellom bransjene og størrelsen på bedriftene.
Sigrid Otterholm Hoem, som er leder for markedsanalyse i Innovasjon Norge, mener at flere tyskere og nederlendere må velge å legge ferien til Norge dersom sommeren skal bli en suksess for norske reiselivsbedrifter.
LES OGSÅ:
- I tillegg må svenskene fortsette å komme og mange nordmenn må legge store deler av ferien til Norge, sier Otterholm Hoem.
Frykter svekket lønnsomhet
30 prosent av bedriftene sier at muligheten for å drive lønnsomt i bransjen er dårlig, noe NHO reiseliv mener er oppsiktsvekkende.
Bedriftene mener at de viktigste faktorene for å bedre lønnsomheten er en generell vekst i markedet samt at momsen på servering senkes fra 25 til 14 prosent.
LES OGSÅ:
Bransjeorganisasjonen benytter anledningen til å gjenta budskapet om at regjeringen må på banen og kutte i momsen.
- Regjeringen har laget en reiselivsstrategi som det står mye bra i, men vi opplever at det er mye ord og lite handling, sier Jostein Hansen.