Frustrerte SAS-passasjerer: Hvordan kommer vi oss hjem?

Mens SAS-ledelsen forbereder selskapet på konkurs, frykter passasjerene at drømmereisen, juleferien eller forretningsreisen går i vasken.

Fritz Schur SAS twitter

DÅRLIG: Ifølge styreleder Fritz Schur går forhandlingene veldig dårlig. Uroen innad i SAS fører til at passasjerene blir bekymret.

Foto: Scanpix/Skjermdump

I løpet av søndagen må SAS-ledelsen og fagforeningene bli enige om en sparepakke. Hvis ikke risikerer selskapet å gå konkurs.

Konkursfaren merkes tydelig på SAS-selskapets profiler på sosiale medier.

Uklare svar fra SAS

Både Twitter og Facebook strømmer over av bekymrede spørsmål fra kunder som frykter at de sitter på verdiløse billetter.

«@SAS har bestilt flyreise i juni 2013 med dere, skal man booke om eller?» spør en svensk passasjer som heter Frida.

Svaret hun får lover ingen ting:

«Hei Frida, akkurat nå pågår forhandlingene, og vi er sikre på at alle forstår alvoret i situasjonen og at vi får en avtale på plass.»

Artikkelen fortsetter under bildet:

sas twitter søndag 18. nov

BEKYMRING: Passasjerer som er redde for at de sitter med ubrukelig SAS-billetter får beskjed om å smøre seg med tålmodighet.

Foto: Skjermdump

Også på Facebook-siden til SAS er frustrasjonen tydelig.

Flere frykter de ikke kommer seg hjem til jul, andre er redde for at drømmeturen til New York går i vasken.

Frykter de ikke kommer seg hjem

«Faen SAS!! Jeg har ikke vært hjemme på ett år og det føles riktig ille om dere skulle gå konkurs,» skriver en svenske som oppholder seg i Tokyo.

Også nordmenn er redde for at de ikke kommer seg hjem:

«Hva skjer med oss passasjerer som er utenlands hvis dere går konkurs?? Hvordan kommer vi oss hjem??»

Artikkelen fortsetter under bildet:

Hvordan kommer vi oss hjem sas Facebook

HJEM: SAS sine kunder i utlandet er bekymret for at de ikke skal komme seg hjem.

Foto: Skjermdump

Kunden får ikke noe klart svar fra SAS:

«Jeg forstår at det kjennes ekstra strevsomt for dere som er på reisefot, og jeg har ikke noen beskjed å gi dere akkurat nå, annet enn at vi planlegger å fly som vanlig til det kommer en annen beskjed.»

Mye støtte

Det er også mye støtte til SAS blant meldingene fra kundene.

Mange skriver at de håper problemene løser seg, og uttrykker at SAS er deres foretrukne flyselskap:

«Krysser fingre og tær, holder tomler og ønsker alt det beste for SAS!»

«Jag hoppas SAS kommer igenom krisen så att vi fortsatt har ett stort flygbolag som så att jag fortfarande kan njuta av snabba och bra flygrutter ut i hela världen. Jag håller tummarna.»

De SAS-ansatte som svarer på henvendelsene setter naturlig nok stor pris på støtten.

«Som SAS anställd blir man stolt och glad för dina ord och de värmer inombords» er ett av svarene.