Ved middagstider søndag pågikk ennå forhandlingene for fullt i SAS-hotellet i Nydalen i Oslo.
Leder for kabinforeningen i Norge, John Lyng.
– Vi skulle vært i havn for lenge siden, men søndagen vil nok også gå med før det er blitt noen avtale, sier leder for kabinforeningen i Norge, John Lyng.
Onsdag skal styret i selskapet avgjøre om de nedskjæringer ledelsen og de tillitsvalgte i 39 fagforeninger er blitt enige om, vil være tilstrekkelig til at det finnes et SAS også i 2005.
Programmet «Turnaround 2005» innebærer at alle ansatte må fryse eller redusere lønningene, arbeidsvilkårene for øvrig blir skjerpet og i Norge skal SAS og Braathens bli ett selskap.
De fleste spareplanene er nå ferdigforhandlet, men det er foreløpig ikke blitt noen løsning for de kabinansatte.
Tre selskaper
Hovedideen bak spareprogrammet er at SAS skal stykkes opp i tre nasjonale selskaper som blir datterselskaper under det børsnoterte SAS asa. I Norge blir konsekvensene av dette størst fordi det innebærer at Braathens og SAS blir ett selskap.
Tidligere har tillitsvalgte fra de 13 fagforeningene i SAS-konsernet i Norge skrevet under på en såkalt viljeserklæring om at alle tariffavtaler skal reforhandles før skjebnemøtet i SAS-styret den 10. mars.
Det nye nasjonale selskapet skal ha ansvaret for alle innenriksflyginger i Norge og for all trafikk ut fra Norge med unntak av ruten Oslo-København. Det er planen at selskapet skal omsette for 10 milliarder kroner og ligge i et prisleie litt i overkant av de nye billigselskapene.
Braathens/SAS
Selv om hele SAS-konsernet rystes av kravet til de ansatte om å gi fra seg opparbeidede rettigheter, er det den norske delen av selskapet som rammes hardest. Det skyldes at fusjonen mellom Braathens og SAS vil gjøre mange ansatte overflødige.
Dersom det i en overgangsperiode blir opprettholdt samme antall ruter som Braathens og SAS driver i dag, vil ikke ansatte «i lufta» bli rammet med det første. I administrasjonen og andre bakkefunksjoner vil imidlertid behovet for ansatte krympe.
Uansett er denne fusjonen også en ytterst delikat sak for fagforeningene i SAS-konsernet der lokalavdelingene i SAS og Braathens ofte tilhører samme forbund.
SAS-sjefen Jørgen Lindegaard har personlig brev til alle ansatte, som av mange ble tolket som truende. Foto: Scanpix
Ledelsen truer
Da forhandlingene var på sitt tregeste i slutten av februar sendte SAS-sjefen Jørgen Lindegaard et personlig brev til alle ansatte som av mange ble tolket som truende.
Lindegaard skriver at dersom det ikke blir enighet med fagforeningene, må administrasjonen legge fram andre alternativer for styret. Han antyder at disse tiltakene kan bety outsourcing, nedleggelser og andre kutt som kommer til å ramme langt flere ansatte enn «Turnaround 2005» vil gjøre.