Forhandlingene med SAS-flygerne pågikk i Stockholm i hele natt, og lederen av den norske pilotforeningen, Jack Netskar, sa litt før klokken 9 til nyhetsbyrået Reuters at flygerne nå var blitt enige med selskapet. Like etter bekreftet også informasjonsdirektør Simen Regaard i SAS Norge at det var inngått en avtale.
Dette betyr at SAS nå har fått avtaler med samtlige fagforeninger, og at innsparingene og omorganiseringene i selskapet kan gå som planlagt. SAS anslår at avtalen med flygerne gir SAS en innsparing på 700 milloner svenske kroner, mens avtalenr med de svenske og danske kabinansatte sparer selskapet for 400 millioner.
Meldingen førte til at SAS steg sterkt på de skandinaviske børsene i dag. På Oslo Børs gikk aksjen i formiddag opp med 8,4 prosent i forhold til sluttnoteringen i går.
Ledelsen tilfreds
Selskapet sier i en pressemelding i formiddag at forhandlingene nå er avsluttet, og at innsparingsprogrammet Turnaround 2005 kan gjennomføres som planlagt. Samtidig fortsetter arbeidet med å etablere frittstående nasjonale flyselskaper under SAS-merket.
EN GOD DAG: SAS-sjef Jørgen Lindegaard er meget fornøyd med avtalene med fagforeningene. (Foto: Anders Wiklund, SCANPIX )
Ifølge pressemeldingen skal det i alt spares inn 14 milliarder svenske kroner. Til nå er det spart inn 12,5 milliarder, mens de siste 2 milliardene vil bli hentet inn gjennom besparingene som nå er oppnådd gjennom forhandlingene med fagforeningene.
- Takket være ansvarlige utspill fra fagforeningene har vi nå et grunnlag for å kunne bli Europas mest konkurransedyktige selskap for luftfartsnettverk, sier konsernsjef Jørgen Lindegaard i meldingen.
Vanskelige forhandlinger
Flygerne skal være villige til å godta lønnskutt på 10 prosent, men krever til gjengjeld at alle beholder jobben. Ifølge den norske pilotforeningen er det fortsatt tekniske spørsmål som må avgjøres, men i hovedtrekk er det nå enighet om en avtale.
Et av de vanskeligste problemene var selskapsformen. Flygerne ville i utgangspunktet beholde Scandinavian Airlines, for å ha ett enkelt driftsselskap å forholde seg til. De var imidlertid enige i at det var kommersielt riktig å gjøre en oppdeling av selskapet.
- Dårligste avtale noen gang
I går kveld kveld undertegnet de svenske kabinansattes organisasjon en ny avtale med SAS. Denne avtalen innebærer at lønningene fryses i to år og at enkelte tillegg reduserers med 3 prosent.
Ved halv-to-tiden i natt ble dessuten SAS og de danske kabinansatte endelig enige om en avtale, uten at det i detalj ble opplyst hva avtalen går ut på. Men de ansatte var alt annet enn fornøyde etter forhandlingene.
- Dette er den dårligste overenskomsten vi noen gang har inngått, sier lederen for de danske kabinansatte, Verner Lundtoft Jensen, til Jyllands-Posten i dag.
Oppdeling i nasjonale selskaper
Styret i SAS vedtok i går kveld å gjennomføre planene om å opprette tre selvstendige flyselskaper i Norge, Sverige og Danmark, i tillegg til et eget selskap for interkontinental trafikk. I Norge blir det dermed etablert et eget innenriksselskap, under navnet SAS Braathens.
Opprettelsen av det nye SAS Braathens og en ny organisasjonsstruktur vil ifølge SAS-ledelsen gi synergieffekter på mellom 200 og 300 millioner svenske kroner. Det er ifølge Jørgen Lindegaard ikke klart hvor mange som blir sagt opp i Norge når Braathens og SAS blir ett selskap.