Kundesentrene i Oslo, Kristiansand, Stavanger, Ålesund og Trondheim opprettholdes.
Dette ble besluttet i selskapets styremøte fredag der ledelsen ba om styrets tillatelse til å gjøre omfattende endringer. Selskapet har behov for å spare 450 millioner kroner med full effekt for 2004.
- Opprinnelig var det foreslått at kundesenteret i Kristiansand skulle nedlegges, men styret valgte likevel å opprettholde dette kontoret, sier informasjonskonsulent Ellen Stai til NTB.
- Bedriften Braathens' Eget Salg og de faglige organisasjonene innleder nå prosessen med å finne løsninger for de ansatte som blir berørt, heter det i en
pressemelding som ble sendt ut etter styremøtet.
- Vi har ambisjoner om å være kostnadseffektive og tilby lave priser, og da er dette helt nødvendig, sier administrerende direktør Knut A. Solberg.
Kostnadskuttprogrammet som nå skal gjennomføres vil blant annet omfatte servering og service om bord, synergier av samarbeid mellom Braathens' tekniske avdeling og Scandinavian Technical Services (STS) og produktivitetsforbedringer. Kostnader skal kuttes i samtlige avdelinger.
Dessuten tas ett fly ut av trafikk fra 18. august og frem til sommerprogrammet 2004, uten at dette får noen negative følger for rutetilbudet slik det er i dag. Derimot vurderes visse forbedringer i tidstabellen på enkelte ruter, opplyser selskapet.