Olje og gass og Engineering & Construction videreføres i ett konsern. Nye Aker Kværner har søkt om notering på Oslo Børs og Helge Lund blir konsernsjef.
I tillegg blir all skipsbygging samlet i Aker Yards med Karl E. Kjelstad som konsernsjef. Konsernet vil bli Europas ledende og verdens femte største innen skipsbygging og vil senere søke om notering på Oslo Børs.
Kjell Inge Røkke blir sittende med aksjemajoriteten i alle de tre selskapene. Han forsikret på presentasjonen i dag at han er en langsiktig eier, med industrielle holdninger.
Resten i morselskapet
- Vi ønsker å skape et finansielt robust konsern med aktiviteter innenfor olje, gass, energi og prosess og en separat, sold skipsverftsgruppe. Aktiviteter og eierinteresser som faller utenfor kjernevirksomheten i disse gruppene ønsker vi å beholde samlet i holdingselskapet, sier konsernsjef i Aker Kværner, Helge Lund, i en pressemelding.
Resten av Aker Kværner ASA, blant annet tapssluket rakettoppskytingsselskapet Sea Launch, vil bli samlet i holdingselskapet som nå blir hetende Kværner ASA.
Røkkes plan
Kjell Inge Røkke eier 49,9 prosent av Aker Kværner ASA gjennom sitt heleide selskap Aker RGI. Tredelingen av konsernet har lenge vært finansmannens plan. Røkke beholder kontrollen over 80-89 prosent av aksjene i holdingselskapet Kværner ASA og 50 prosent av aksjene i henholdsvis Aker Kværner og Aker Yards.
Hensikten er å skape uavhengige industriselskaper, som igjen kan gi økte verdier for dagens Aker Kværner-aksjonærer.
- Våre hovedområder har utviklet seg svært fordelaktig siden 2001. Konsernet er igjen finansielt styrket, og mange usikkerheter er fjernet. Konsernet er nå klart for å gjennomføre disse strukturelle endringer og skape enda bedre grunnlag for vekst og utvikling, sier Helge Lund videre.
Delingen kan også bidra til at Røkke selv kan kvitte seg med betydelige deler av gjelden i Aker RGI.
Skattesmell for Røkke?
BLIR KVITT GJELD: Delingen av Aker Kværner kan obidra til at Kjell Inge Røkke kan kvitte seg med betydelige deler av gjelden i Aker RGI.
- Tredelingen kan frigjøre opp til en halv milliard kroner for Kjell Inge Røkkes Aker RGI fordi Aker RGI har 500 millioner kroner til gode i skipsverftskonsernet Aker Yards, skrev VG søndag.
Millionene kan imidlertid gi en sur smell: Tredelingen av Aker Kværner kan gi Aker RGI en skattbar inntekt på nær 1,8 milliarder kroner, skriver VG mandag.
Det er usikkert hvor mange tap som kan motregnes inntekten i år. Uansett vil Røkke-selskapets skatteregninger øke dramatisk i årene som kommer.
Skatteskvis
Røkkes skatteskvis ble kjent i tvangsinnløsningssaken mot de tidligere aksjonærene i Røkkes Aker Maritime i desember 2003. Sammenslåingen av Aker Maritimes olje- og gassvirksomhet med Kværner for to år siden utløste en skattbar gevinst for Røkke-selskapet på 1,8 milliarder kroner.
I mai 2003 ga Finansdepartementet midlertidig skattelempe, men under harde vilkår:
Ifølge VG kommer hele inntekten til beskatning hos Røkkes heleide Aker RGI dersom Aker Kværner selger seg ned til under 90 prosent eierandel i sin olje- og gassdivisjon.
Dersom tredelingen av Aker Kværner blir gjennomført slik styret nå går inn for, vil Kværner ASA selge seg ned til 50 prosent eierandel i olje- og gasselskapet Nye Aker Kværner.
Meglerfest
Minst fem meglerhus er allerede i full sving med å sikre en vellykket deling av Aker Kværner. Enskilda Securities sammen med Carnegie er rådgivere for hele transaksjonen, samtidig som de er hovedtilretteleggere for den planlagte emisjonen på to milliarder kroner. Samtidig skal DnB Nor Markets fungere som et salgskontor. Også Pareto Securities er hentet inn og vil få en del av kaken på flere titalls millioner kroner, skriver Aftenposten.
Den store overraskelsen er ifølge avisen at Fondsfinans, hoffmeglerhuset til Kjell Inge Røkkes erkefiende Folketrygdfondet, har fått et av de mange lukrative oppdragene som splittingen av Aker Kværner generer.
- Vi har klarert det på forhånd med Folketrygdfondet. Vi måtte det, sier administrerende direktør Nils Erling Ødegaard i Fondsfinans til Aftenposten.
Ingen tilfeldighet
Valget av Fondsfinans er likevel ingen tilfeldighet. Folketrygdfondet-sjefen Tore Lindholt har tidligere rettet beinhard kritikk mot Røkke som han mener har beriket seg selv gjennom handler hvor han har sittet på begge sider av bordet.
Også delingen av Aker Kværner innebærer transaksjoner som gjør at Røkke skal handle med seg selv; sammenslåingen av Aker Kværners Masa-Yards og Røkkes private verftsgruppe og pengemaskin Aker Yards. For å sikre seg at ingen skal komme med kritikk av bytteforholdet denne gangen også, fikk Fondsfinans oppdraget med å gjøre en verdivurdering og en såkalt "fairness-vurdering" av Aker Yards.
Det betyr at dersom Lindholt skulle gå ut mot bytteforholdet ved denne korsveien, må han rette skytsen mot sitt eget meglerhus.
- Vanvittig spennende!
INTERESSERT: - Det mest spennende selskapet i verden, sier Jan Eiler Fleischer om nye Aker Kværner.
Kjell Inge Røkkes plan om å dele opp konsernet i tre deler, begeistrer blant andre Jan Eiler Fleischer i Gambak Fondsforvaltning.
- Dette ser kjempespennende ut! Nå gis investorene muligheten til å rendyrke sine investeringer. Den muligheten har de ikke hatt til nå, nå har man måttet være med på tapene og de usikre satsingene, påpeker Fleischer overfor NTB.
Han karakteriserer offshoredelen, som blir nye Aker Kværner, som vanvittig spennende.
- Dette er det mest spennende selskapet i hele verden! hevder Fleischer, som lenge har ment at Aker Kværner er et underpriset investeringsobjekt.
Avventende marked
Markedet reagerte likevel ikke entydig positivt på beskjeden fra Aker Kværner mandag. Rett etter at nyheten slapp, gikk aksjen som en kule til 143 kroner. Fram mot klokka 14 falt kursen jevnt til et bunnmål på 135 kroner, før den gikk litt opp igjen utover ettermiddagen.
Dette forklares med at mange meklere nå leser seg inn i materialet om oppsplittingen. Det skjer lite før generalforsamlingen 19. mars og den faktiske oppsplittingen av selskapet tar til. Flere meklere NTB var i kontakt med mandag ettermiddag syntes derfor det var for tidlig å uttale seg om tredelingen av industrikonsernet.
Men til Nettavisen uttaler flere meklere anonymt at de synes skipsverftsdelen, som blir samlet i Aker Yards, er alt for stivt priset.