Hopp til innhold

– Ingen vil kjøpe opp SAS nå

Hittil i år har SAS tapt nesten to milliarder kroner. SAS-sjefen tror likevel ikke at noen kommer til å kjøpe opp konsernet med det første.

Boeing 737-683 fra flyselskapet SAS
Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

John Dueholm (t.v.) og konsernsjef Mats Jansson

John Dueholm ønsker å jobbe for å få SAS inn på rett spor igjen.

Foto: Mats Andersson / Scanpix

– De store flyselskapene har nok med å holde orden på småselskapene de allerede har kjøpt opp, sier fungerende SAS-sjef John Dueholm til NRK.

Da Dueholm onsdag presenterte resultatene for tredje kvartal uttalte han at han synes det går riktig så bra med flykonsernet.

Dette til tross for at tallene han la fram viste et underskudd på 885 millioner før skatt.

Med en total salgsinntekt på 10,7 milliarder betyr dette at SAS har tapt en tidel av salgsfortjenesten.

Tallene for årets første kvartal var også preget av store tap. Til sammen har SAS så langt i år tapt nesten 2 milliarder kroner.

– Skyldes bøter

Ifølge selskapet skyldes det meste av underskuddet at SAS har blitt dømt til å betale to store bøter.

Tirsdag ble SAS Cargo bøtelagt av EU-kommisjonen for ulovlig prissamarbeid på flyfrakt, og i oktober ble SAS dømt til å betalte Norwegian 175 millioner kroner for industrispionasje.

Til nettstedet E24.no sier Dueholm at SAS nå ønsker å legge disse bøtene bak seg, og bruke energien på å se fremover.

– Andre selskaper kommer nok ikke til å kjøpe opp konsernet i løpet av de to, tre neste årene, sier han.

Med det som utgangspunkt ønsker SAS nå å arbeide videre med kostnadssparende tiltak for å konkurrere med det knallharde prispresset på det europeiske markedet.

Giske vil gi SAS mer tid

SAS-eierne, med de tre skandinaviske landene i spissen, har i flere omganger måttet sprøyte inn friske midler for å sikre videre drift.

I januar i år måtte SAS-eierne bla opp fem milliarder svenske kroner, knapt et år etter forrige redningsoperasjon.

Næringsminister Trond Giske har tidligere åpnet for at Norge kan selge seg ut av selskapet.

– Vi har sagt at vi er åpen for å finne en annen løsning for SAS hvis muligheten byr seg, sier Giske.

Han vil imidlertid ikke snakke om et salg med det første.

– Det er nok fornuftig å gjennomføre omstillingene først, slik at selskapet går med overskudd og arbeidsplassene er trygge. Da vil vi også få mer for selskapet dersom vi skal overdra eierskapet til noen andre.

– Ønsker seg åpenbart ut

Like etter at Oslo Børs åpnet onsdag morgen, sank SAS-aksjene som en stein. Kl. 09.30 ble aksjen handlet for 21,70 kroner - ned 6,45 prosent i forhold til kursen tirsdag kveld.

Tom Staavi, redaktør i fagbladet Dine Penger, tror ikke det vil gå bedre med SAS med det første.

– De ønsker seg jo åpenbart ut av SAS. Men alle potensielle kjøpere sitter jo nå og ser på SAS som blør og blør, noe som betyr at SAS blir billigere og billigere å kjøpe opp.

– Man kan spørre seg: Hvorfor skal man kjøpe SAS i stedet for å bare sette egne fly inn på de rutene SAS har? Det er ingenting i veien for at et utenlandsk flyselskap kan få konsesjon på ruta mellom Vadsø og Vardø, sier han.

SAS og Norwegian

Norwegian presenterte nylig sitt beste kvartalresultat noen sinne. Men SAS går det ikke like greit.

Foto: Johan Nilsson / Scanpix