Undersøker Politidirektoratet

Etter flere klager på Politidirektoratets saksbehandlingstid er Sivilombudet nå i gang med en undersøkelse av direktoratet.

– Nå har vi hatt flere saker i løpet av relativt kort tid som viser at de har brukt lengre tid enn det loven krever. Og det har de for så vidt også bekreftet, at de bruker lengre tid enn det de egentlig vet at de kan, sier sivilombud Hanne Harlem til NRK.

Harlem sier direktoratet både er sene til å behandle innsynsbegjæringer rettet mot seg selv, i tillegg til å behandle klager fra journalister og privatpersoner som har fått innsynsbegjæringer avslått fra politidistriktene.

Ordinær saksbehandlingstid i offentlig forvaltning er 1-3 virkedager, men kan være litt lenger dersom innsynsbegjæringen er veldig omfattende. Det er sjelden en saksbehandlingstid på mer enn ti dager er akseptabelt, ifølge Harlem.

I en e-post erkjenner stabsdirektør Ane Mannsåker Roald i Politidirektoratet at direktoratet er for dårlige til å svare på innsynsbegjæringer.

– På bakgrunn av flere klagesaker, iverksatte Politidirektoratet den første uken i november tiltak for bedre restansekontroll. De siste to ukene har vi gjennomført flere kurs med ansatte i WebSak, som er etatens saksbehandlingssystem, skriver Roald til NRK.

Hun lister også opp flere andre tiltak som hun mener vil sørge for at direktoratet vil møte kravene offentlighetsloven stiller.

Ombudet har ni ganger tidligere undersøkt klager fra personer på grunn av saksbehandlingstiden til direktoratet.

Hanne Harlem
Foto: Heiko Junge / NTB scan

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no