Legevakten sliter fortsatt med å svare
Kun halvparten av dem som ringer legevaktsentralen i Oslo får svar innen to minutter.
Kravet i akuttmedisinforskriften er at 80 prosent skal få svar innen den tiden.
Tallet på 51 prosent i juli er likevel bedre enn i mai og juni, da tilsvarende tall var 46 og 39 prosent.
18 prosent av dem som ringte fikk ikke svar.
Det viser et notat som helsebyråd Saliba Korkunc (H) har sendt bystyrets helse- og sosialutvalg på spørsmål fra Arbeiderpartiet.
Ventetiden til lege på Oslo legevakt har også gått ned.
Median ventetid i juli var 39 minutter, mens den tidligere i år har ligget rundt 50. Det var samtidig en svak nedgang i antall pasienter.
En tilsynsrapport fra Statsforvalteren tidligere i år avdekket flere brudd på lov og forskrift ved den nye legevakten på Aker.
Blant annet mangler flere ansatte kurs i akuttmedisin og vold- og overgrepshåndtering.
Det er fortsatt tilfelle, ifølge notatet fra helsebyråden.
– Helseetaten vurderer nå alternative måter å gjennomføre de obligatoriske kursene på, slik at man i større grad kan sikre kritisk bemanning selv ved kursfravær, skriver han.