NRK Meny
Normal

Ordrerekord for verftene

Verftene kysten rundt har ordrerekord på over 100 milliarder kroner. Det er gullår ingen i bransjen tror vil vare, fordi kostnadene har økt dobbelt så mye som forventet.

Fiskebåt ved Fiskerstrand Verft
Foto: Bernt Baltzersen / NRK

Men foreløpig kan Rolf Fiskerstrand i Fiskerstrand verft ved Ålesund fastslå at han er langt over toppen:

Enorm kostnadsøkning

- For det første er verftsindustrien avhengig av at rederne tjener penger. Det andre er at vi de siste 18-24 månedene har sett en kostnadsøkning som gir grunn til bekymring, sier han til NRK.

Kostnadsøkningen er nemlig dobbelt så stor som regnet med.

Rekord

Skipsverftene alene har en ordrebok på over 65 milliarder kroner ett hundre milliarder kroner, det er rekord etter alle målestokker, sier Rolf Fiskerstrand.

- Det er et veldig stort tall. All time high gange to eller tre.

Han eier og leder snart ett hundre år gamle Fiskerstrand verft utenfor Ålesund, og et blikk utover beholdningen er et godt bilde av bransjen han lever med:

- Her ligger fiskebåter som skal leveres til reparasjon. I tillegg til en rekke ferger som ligger i ordre, forteller han.

Maks fart i Kystnorge

Og medregnet offshoreverftene er ordreboken for norske verft på over ett hundre milliarder kroner. For til tross for global kredittkrise, børsuro verden over og bekymring for bedriftenes inntjening: Kystnorge kjører på maks fart på grunn av stor vekst i mange regioner, sier Birger Skår, Administrerende direktør i Norske skipsverft:

- Det går med hva alt av remmer og tøy kan klare.

Nyter godt av høy oljepris

Med oljepris på over 100 dollar vil alle som har oljeselskaper som sluttkunde ha mye å gjøre de nærmeste årene, sier direktør Knut Sunde i Norsk Industri:

- Vi har store ordrereserver. Mange bedrifter innenfor det maritime og oljerettede nyter godt av den høye oljeprisen. Ingenting tyder på at den skal falle med det første, tror Sunde.

Veldig sykliske

Men i verftsnæringen kan vinden fort snu:

Og vi gjør best i å forberede oss på nedgangen som helt sikkert kommer, sier Birger Skår i Norske verft.

- Det eneste vi vet er at verftene i Norge og internasjonalt er veldig sykliske. Det går i rett oppoverbakke, og så går det i rett nedoverbakke.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no