Hopp til innhold

Økte reklameinntekter for medier

Den totale reklameomsetningen for mediene har økt med 1,6 prosent i første tertial fra samme periode i fjor.

– Men det er for tidlig å friskmelde markedet, sier daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen, som står bak Mediebarometeret.

Omsetningen for lydreklame har økt med over 37 millioner sammenlignet med samme periode i 2023. Det er en oppgang på 22,4 prosent.

Kinoreklame har økt med 3,5 prosent, nærmere 2 millioner kroner.

TV-omsetningen har en tilbakegang på 0,5 prosent, og ligger på omtrent samme nivå som fjoråret.

Trykkede medier, reklameaviser og trykket reklame har redusert omsetning på over 39 millioner kroner, i forhold til samme periode i fjor. Det er reklameavisene og trykket reklame som taper mest, med en nedgang på 20 millioner kroner.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no