Hopp til innhold

76 prosent av lektorene bekymret for ChatGPT

Seks av ti lektorer oppgir at skolen ikke har retningslinjer for bruk av kunstig intelligens, viser en undersøkelse som Norsk Lektorlag har gjennomført. To av ti svarer at de ikke vet.

– Enkelte fylker, kommuner og skoler forbyr for eksempel ChatGPT, andre forsøker å tilrettelegge, mens det andre igjen ikke er noen retningslinjer. Manglende retningslinjer gjør at bruken blir tilfeldig og kanskje heller ikke faglig godt fundert. Vi trenger et nasjonalt styringsnivå som tar ansvar i overordnede problemstillinger, der spørsmålene er så store at den enkelte lærer ikke har mulighet til å kvalitetssikre, sier Helle Christian Nyhuus, leder i Lektorlaget.

76 prosent svarer at de er bekymret for at elevers bruk av verktøy som ChatGPT vil påvirke elevenes kompetanse. Det er de som jobber på videregående skole som er mest bekymret over at elevenes bruk av ChatGPT kan bidra til at de grunnleggende ferdigheter i for eksempel skriving blir dårligere.

En av fem i undersøkelsen sier de bruker ChatGPT som verktøy for elevene i undervisningen.

På spørsmål om opplæringen blir dårligere av digitalisering i skolen, er lektorene delt på midten.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no