Hopp til innhold

Digitaliseringsministeren om Telenor-feil: – Helt uakseptabelt

Telenor opplevde onsdag tekniske problemer som rammet nødnummer over hele landet. Onsdag kveld er problemene rettet.

Telenor, logo
Foto: Emilie Holtet / NTB

Telenor hadde flere problemer tidligere på onsdag, ifølge nettsida Downdetector.

– Vi kan bekrefte at kunder ikke får ringt fra mobiltelefon. Vi jobber med feilsøking og for å løse dette, skrev pressesjef Anders Krokan i en SMS til NRK.

Like etter klokken 17 opplyser Telenor om at feilene er rettet.

Alle politidistrikter har hatt trøbbel med telefonnettet sitt.

VG meldte om saken først.

– Helt uakseptabelt

Digitaliseringsminister Karianne Tung kaller feilen alvorlig, og sier departementet følger Telenor tett.

– Det er helt uakseptabelt at Telenor for fjerde gang på fire måneder har feil som rammer mobiltjenestene og nødmeldingstjenestene. Det er Telenor sitt ansvar, sier hun til NRK.

Direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) John-Eivind Velure mener hendelsen svekker tilliten til Telenor. Nkom har åpnet tilsyn mot Telenor.

Dette er svært alvorlig. Selvfølgelig er nødnumrene noe man skal kunne nå i en krisesituasjon. Det står om liv og helse, og vi er helt avhengig av at det funker, sier han under kveldens Dagsnytt 18-sending.

Dekningsdirektør i Telenor Bjørn Amundsen sier han er enig med Velure i at situasjonen er helt uakseptabelt.

Det er bare å beklage på det sterkeste.

Telenor enda jobber med å finne årsaken til at strømbruddet førte med seg så store problemer, ifølge Amundsen.

Amundsen-Telenor

Bjørn Amundsen, dekningssjef i Telenor, i NRKs lokaler i Fredrikstad.

Foto: Juni Hoem / NRK

Det vi vet er at vi fikk et strømbrudd på en sentral ca. klokken 11 i dag. Det i seg selv skulle ikke medført disse problemene, og rotårsaken til det må vi komme til bunns i.

– Ikke legg på

Også brannvesenet opplevde problemer. Nødnummeret 113 og legevaktnummeret 116 117 ble også rammet, bekrefter Helsedirektoratet.

Like etter klokken 13 sier Telenor til NRK at nødnumrene skal fungere som normalt igjen.

110-sentralen i Asker, Bærum og Oslo sier imidlertid de fortsatt har problemer. Det samme gjør AMK-sentralen i Oslo. Samtidig sier Stavanger universitetssjukehus at 113-nummeret fortsatt er ustabilt i Rogaland.

– Dessverre ser vi at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser, sier Krokan i Telenor.

Pressevakt Thomas Berg i Helsedirektoratet understreker at det er mulig å komme igjennom til nødetater selv om man opplever å ikke komme gjennom tvert.

– Feilen gjør at oppkoblingen går tregt. Folk som ringer opplever at det er stille på den andre siden, men folk må holde linja selv om det ikke er ringetone. Det kan ta alt fra 2–40 sekunder.

Både Troms og Øst politidistrikt har opplyst at innringere når gjennom 112-nummeret, men at det kan ta mellom 10–20 sekunder til man får signal.

– Vi oppfordrer derfor folk som er i nød og må ringe 112 om å ikke legge på om det ikke ringer med en gang.

Feilen har også ført til togforsinkelser flere steder, grunnet problemer med kommunikasjonssystemene.

– Det medfører at vi ikke kan kjøre tog på noen strekninger, og at vi på andre strekninger må kjøre sakte, sier Siv Egger Westin i Vy til NRK.

– Vi antar det vil være store forsinkelser utover ettermiddagen.

Skyldes strømbrudd

Dekningssjef i Telenor, Bjørn Amundsen, sier at de ser store forbedringer i telefondekningen nå, men at det i noen tilfeller kan være forsinkelser.

– Denne feilen har vært ganske omfattende. Det skyldes en kraftsvikt på en av sentralene våre, som mest sannsynlig har tatt med seg batteri-backup i samme slengen, dermed har vi fått denne situasjonen.

– Har dere god nok backup?

– Det er et godt spørsmål som jeg skulle ønske jeg kunne si 100 prosent ja på, men når det falt ned som det gjorde så må vi gå en runde og se hvordan dette kunne skje. Dette er en type feil som ikke skal skje.

Amundsen legger til at det stort sett er telefonlinjene som har vært rammet, og at SMS har fungert noenlunde normalt.

Ingenting tyder på at det har vært et angrep mot Telenor.

– Alvorlig

PÅ AMK-sentralen i Oslo var nødnummeret nede i rundt ti minutter. Ivar Greiner, kommunikasjonsrådgiver og medievakt for Oslo universitetssykehus, sier det er alvorlig.

– Vi har cirka en telefonsamtale i minuttet på AMK-113, så hvis det er drøye ti minutter alt er nede så er det jo drøye ti samtaler som vi ikke fikk inn i den perioden. Noen av de ti samtalene vil jo være noe som haster.

Klinikksjef i AMK, Steinar Olsen, sier situasjonen er beklagelig.

– Publikum skal kunne stole på at nødhjelpssentralen er tilgjengelig 24/7.

Politiets nødnummer bør være lettere tilgjengelig og snakkes mer om overfor barn. Det mener Asgeir Aule i politiet.
Foto: Hanne Larsen

– Det er veldig ubehagelig å se systemene dine svikte, det er ikke en god arbeidssituasjon, for de ansatte vil jo hjelpe folk.

Sykehuset i Telemark opplyser at de har satt gul beredskap.

Telenor-problemene gjør at det er flere andre telefonnummer som heller ikke kan nås. Molde og Ålesund kommune bekrefter også at de har hatt problemer med sentralbordet til kommunen.

Utvider tilsyn

Det er fjerde gang på tre måneder at Telenor har hatt telefontrøbbel. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har allerede åpnet et tilsyn etter de tidligere tilfellene.

– Det er svært alvorlig og noe som vi mener er uakseptabelt at skjer igjen. For dette her har skjedd flere ganger i høst, sier direktør Jon-Eivind Velure til NRK.

– Mennesker som har behov for hjelp, skal få det når de ringer nødetatene, fortsetter han.

Den nyeste hendelsen vil også bli inkludert i tilsynet.

– Det er for tidlig å si noe om årsaken til hendelsen nå, men dette vil kartlegges som en del av tilsynet.

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) sier hun er i løpende kontakt med Nkom om saken.

– Det er helt uakseptabelt at Telenor igjen har problemer med oppkobling til nødnummer. Jeg har forsikret meg om at alle tilgjengelige ressurser hos Telenor jobber med å løse problemene vi opplever med telefontjenestene, sier Tung i en kommentar til NTB.

AKTUELT NÅ