Hopp til innhold

Vil forby varsling av trafikkontroller

Statsministeren vil ha slutt på at folk blir varslet om trafikkontroller og regjeringen vurderer forbud. Frp sier varslingene er bra for trafikksikkerheten.

Jonas Gahr Støre tester utrykningspolitiets nye lasermåler

Jonas Gahr Støre tester utrykningspolitiets nye lasermåler.

Foto: Knut Are Tornås

Regjeringen varsler flere grep for å få ned dødstallene i trafikken:

  • Inndra kjøretøy fra råkjørere
  • Strengere mobilregler
  • Flere kontroller
  • Mulig forbud mot varsling av kontroller

Men, mange nordmenn betaler for varsling av trafikkontroller. Selskapet Safedrive alene har over 100 000 brukere. Statsminister Jonas Gahr Støre sier han vil ha slutt på slike tjenester, da han deltok på en politikontroll denne uka:

– Disse kontrollene er trafikkforebyggende. Det å skulle ha en ordning som gjør at man unnslipper det, gir ingen mening.

Unndrar seg kontroll

Kontroll: Skjermbilde fra Safedrives reklamefilm for sin varslingstjeneste

Kontroll: Skjermbilde fra Safedrives reklamefilm for sin varslingstjeneste.

Utrykningspolitiet kontroller flere hundre tusen sjåfører hvert år. UP-sjefen sier de automatiske varslingene, gjør jobben deres vanskeligere:

– For det første har vi en mistanke om de som skaffer seg sånne er de som ønsker å unngå politikontroller. For det andre så er det et element av urettferdighet i det. Det skal være likhet for loven.

Sjef for utrykningspolitiet Knut Smedsrud er kritisk til varsling av kontroller.

Sjef for utrykningspolitiet Knut Smedsrud er kritisk til varsling av kontroller.

Foto: Knut Are Tornås

Mener varslingene er bra

Fremskrittspartiets Morten Stordalen mener tvert imot at varslingene er bra for trafikksikkerheten:

– Disse varslingene varsler jo om noe som Statens vegvesen selv ikke klarer. Det er om det er dyr i veibanen eller om det er kjøretøy som står i veibanen.

Morten Stordalen er Stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet

Morten Stordalen er stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet og mener varsling er bra.

Samtidig mener han det ikke er noe som tyder på at sjåfører som har slik varslingsteknologi, er noe farligere i trafikken.

Regjeringen har varslet om det mulige forbudet i Nasjonal transportplan. I et høringssvar til Stortinget argumenterer Safedrive for at tjenesten de leverer, gir økt trafikksikkerhet:

Veldig mange av våre brukere sier selv at de kjører mer lovlig, og blir mer oppmerksomme på egen fart og kjøring når de får påminnelse om dyr, hindringer og kontroller.

Langt unna nullvisjonen

UP gjennomfører fart og promillekontroll i Sandvika denne uka

UP gjennomfører fart og promillekontroll i Sandvika denne uka

Foto: Knut Are Tornås

Null drepte i trafikken.

Det er det ambisiøse målet politikerne har satt og som skal nås innen 2050. Allerede i 2030 skal det maks være 50 drepte hvert år. I fjor ble 113 mennesker drept i Norge. Etter en dupp under pandemien, har dødstallene økt de siste to åra.

Les også Kjæresteparet Emil og Ingvild ble bare 20 år

Ingvild Reinaas Bjørshol (20) fra Levanger og Emil Myhre Marienborg (20)

Også tidligere har forbud mot varsling av trafikkontroller vært diskutert.

Regjerigen har nå satt ned en arbeidsgruppe som skal foreslå konkrete innstramminger i regelverket for å forby slike varslingstjenester. Én av oppgavene er å vurdere rettsgrunnlaget for et slikt forbud.

Når og om det kommer et forbud, er fortsatt usikkert.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger