Hopp til innhold

Partene i Norwegian-konflikten står langt fra hverandre

Etter mekling litt over en time på overtid i natt brøt partene med hverandre klokka 01:17. Dermed er streiken blant de kabinansatte i Norwegian i gang fra morgenen av. Med én streikende ansatt settes ingen fly på bakken.

Fly på rullebanen

Parats forhandlingssjef Turid Svendsen sier Norwegian viser en fullstendig manglende vilje til å komme arbeidstakerne i møte.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

Meklingen mellom Norwegian og de kabinansatte i Norwegian endte i brudd natt til onsdag. Dermed er Norwegians første arbeidskonflikt et faktum. Partene var ikke i nærheten av å bli enige.

Fra onsdag morgen tas en kabinansatt ut i streik, men det får ingen konsekvenser for trafikken i første omgang. Streiken kan utvides kraftig når meklingen for de danske kabinansatte er avsluttet.

Parat og NHO Luftfart sto så langt fra hverandre etter vel 13 timers mekling at mekler Bjørn Lillebergen konstaterte at det ikke var grunnlag for å legge fram et forslag som kunne forventes å bli anbefalt av begge parter.

Parat orienterte pressen

Parat orienterte pressen om konflikten på et pressemøte i Oslo onsdag morgen.

Foto: NRK

– Viste ikke noen som helst vilje til å imøtekomme våre krav

Leder i Norwegian Kabinforening, Marit Linden, sier hovedkravet er enkelt og at det koster ikke en krone for verken direktør Bjørn Kjos eller Norwegian.

– Det eneste vi krevde er å videreføre dagens avtaler, sier Linden i en pressemelding.

Forhandlingsleder for fagforeningen Parat, Turid Svendsen mener det ikke ville kostet Norwegian noe å unngå konflikten.

– Årsaken til streiken er at selskapet ikke viste noen som helst vilje til å imøtekomme våre krav, til tross for at de ikke koster selskapet en krone, eller ødelegger for noen av ekspansjonsplanene til Norwegian, sier hun til NRK.

Turid Svendsen forhandlingsleder Parat

Forhandlingsleder i Parat, Turid Svendsen mener Norwegian ikke viste noen vilje til å imøtekomme de kabinansattes krav.

Foto: Parat

– Uhørt og skammelig SMS fra ledelsen

Under meklingsinnspurten valgte Norwegian å sende en SMS til alle ansatte i selskapet. I meldingen, som NRK har fått se, fremkommer det at om ikke Norwegian Kabinforening bøyer av og trekker sine krav, vil selskapet iverksette følgende tiltak:

  • Alle norske kabinbaser med unntak av basen på Gardermoen avvikles.
  • Basen i København outsources til Proffice.
  • Personalbilletter til rabattert pris stoppes i 3 år.

Svendsen mener også at forhandlingsklimaet hadde vært bedre dersom Norwegian ikke hadde sendt ut en SMS til alle ansatte et par timer før meklingen skulle vært ferdig ved midnatt.

– Det hjalp ikke akkurat på. Nå har jeg holdt på med dette i mer enn 23 år. Jeg har aldri opplevd noe liknende. Det er snakk om en motpart som to timer før fristen sender SMS til alle ansatte med trusler om nedlegging av baser, outsourcing til vikarbyrå og bortfall av billettrettigheter. Det er rett og slett uhørt og skammelig.

– Vi har nå behov for å fordøye inntrykkene fra kvelden, dette er ikke hverdagskost, selv for oss som jobber med disse spørsmålene i det daglige, sier Svendsen videre.

Bjørn Lillebergen

Partene sto så langt fra hverandre at mekler Bjørn Lillebergen konstaterte at det ikke var grunnlag for å legge fram et forslag som kunne forventes å bli anbefalt av begge parter. Her uttaler Lillebergen seg til pressen under innspurten i meklingen sent tirsdag kveld.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix

– 1200 kan bli tatt ut i streik

Parat orienterte pressen om konflikten på et pressemøte onsdag morgen. Svendsen gjentok budskapet og uttalte at Norwegian ikke viste noen vilje til å imøtekomme de kabinansattes krav.

Hun opplyste at streiken i Norge utløser en 14 dagers meklingsfrist i Danmark. Denne kan forlenges med inntil fem dager, men kan også avsluttes tidligere, men ikke før fem dager er gått. Dette betyr at en eventuell streik i Danmark tidligst vil være et faktum søndag.

– Dersom det blir streik i Danmark, vil Parat trappe opp og sende varsel om plassfratredelse for flere kabinansatte i Norge. Til sammen vil 1200 kabinansatte i de to landene da være i streik. Det er 95 av de kabinansatte i selskapet, sier Svendsen.

– Det har vært en tøff natt

Også leder i Norwegian Kabinforening, Marit Linden, talte i den korte pressekonferansen.

– Det har vært en tøff natt. Det er trist for oss at partene ikke kom frem til en løsning, sier hun.

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud uttalte at forhandlingsviljen har så langt vært totalt fraværende hos Norwegian.

– SMS-en som ble sendt ut er eksempel på det. Det viser at de har brukt tiden på helt andre ting enn å finne løsninger, sier Skjæggerud.

Kabinansatte i streik

Renè-Charles Gustavsen er den første streikende ansatte i Norwegians historie. Her sammen med Marit Linden under onsdagens pressekonferanse.

Foto: NRK

Første streikende ansatt i Norwegians historie

Renè-Charles Gustavsen, som jobber i kabinen på kortdistanseflyvninger innen Europa, er den eneste og første fra Norwegian som går ut i streik. Gustavsen sier det er naturlig at han ble tatt ut i streik siden han sitter i styret og har vært med i forhandlingene.

– Vi mente at det var riktig at en som var valgt av medlemmene, ble tatt ut, sier Gustavsen under pressekonferansen hos Parat.

– Hvordan føles det å være den eneste som går ut i streik?

– Jeg føler meg ikke alene. Vi har 1200 medlemmer, og jeg føler at jeg har full støtte fra dem, sier Gustavsen.

Anne-Sissel Skånvik

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier kravene var umulige å innfri.

Foto: Mats Lundqvist / Norwegian

Kravene kostbare for Norwegian

Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier at konflikten i første omgang ikke får betydning for trafikkavviklingen.

Hun avviser imidlertid at Parats krav ikke hadde kostnader, men mener tvert imot de ville hatt vidtrekkende konsekvenser.

– Det ene har vært dette som går på pensjon. Norwegian gikk over fra ytelsespensjon til innskuddspensjon for alle ansatte for snart halvannet år siden, og det har vært krav om reversering av det. Det andre er at verken NHO eller Norwegian kunne aksepter krav om en tariffavtale med et selskap som de ansatte ikke er ansatt i og heller ikke at en norsk tariffavtale skulle gjelde for en dansk bedrift, sier Skånvik til NRK.

– Nødvendig å sende ut SMS

Skånvik mener det er feil når de ansatte hevder at deres krav ikke kostet noe.

– Definitivt. Den organiseringen som er besluttet av vårt styre i fjor, som går på at man skal ha et holdingselskap og datterselskap i operativ drift, det har store konsekvenser hvis man rokker ved den beslutningen. For det danner grunnlaget for at vi har finansieringen på flyene fremover.

Hun vil heller ikke beklage at det ble sendt ut en SMS som fortalte konsekvensene av en konflikt. Det mener Skånvik var nødvendig informasjon om en styrebeslutning som de ansatte måtte ha.

– Det var helt nødvendig. Det ville vært uhørt å ikke informere de ansatte om en styrebeslutning. Vi var nødt til å gå ut med denne informasjonen.

Flytrafikken til Norwegian vil inntil videre gå som normalt, til tross for streiken

En ansatt i streik ga som ventet ingen konsekvenser for flytrafikken onsdag morgen. Samtlige av selskapets avganger i Skandinavia var i rute etter at Norwegians første arbeidskonflikt ble et faktum.

Foto: NTB scanpix

– Truet med lockout

Bakgrunnen for det beskjedne streikeuttaket er ifølge Parat at NHO Luftfart i praksis truet med lockout ved å begjære meklingen avsluttet innen midnatt natt til onsdag.

NHO Luftfart har avvist fremstillingen, men svaret fra arbeidstakerorganisasjonen var uansett å varsle plassfratredelse for en kabinansatt.

Hensikten er naturligvis å trappe opp streiken senere, men når dette skjer er usikkert. Årsaken er at det skal forhandles både i Norge og i Danmark fordi de kabinansatte er ansatt i to ulike selskaper. Grepet har gjort situasjonen unødvendig komplisert, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud tirsdag.

– De siste ukene har vi jobbet for å komme i en posisjon hvor vi kan streike samtidig i begge land dersom vi ikke blir enige med Norwegian. Dette er veldig viktig for oss og henger sammen med kravet om en felles tariffavtale, sa han.

Vil i første omgang berøre innenriksflyginer

Konflikten vil i første omgang berøre innenriksflyginger i Norge, samt flyginger ut av Norge og Danmark. Langruter mellom Skandinavia og USA eller Asia vil gå som normalt. Det gjelder også ruter som betjenes av medarbeidere i Stockholm, Helsingfors, London eller basene i Spania.

– Vi vil gjøre vårt ytterste for at passasjerene blir ivaretatt på best mulig måte i henhold til EUs regelverk, sier flyselskapet.

Samtlige av selskapets avganger i Skandinavia var onsdag morgen i rute etter at Norwegians første arbeidskonflikt ble et faktum.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

Parat orienterer pressen om konflikten på et pressemøte i Oslo klokken 8. En halvtime senere skal Norwegian-sjef Bjørn Kjos legge fram selskapets kvartalstall.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

AKTUELT NÅ