Ideen til syklene kom da Oslo begrenset privat bilkjøring i sentrum. Å sykle på vinteren i snø og på glatta er noe de færreste gjør, så da måtte det å sykle vinterstid omdefineres.
Slik startet gründerne bak 4-hjulsykkelen «CityQ» idestormingen til det som i dag er et internasjonal samarbeid for å bedre fremkommeligheten i storbyer. I tillegg bidrar syklene til reduksjon i utslipp.
– Vi skjønte fort at det å sykle på ordinære sykler på vinteren er noe for de få. CityQ sine elektriske sykler har fire hjul, tak, gulv, dører og frontrute med vindusviskere, sier daglig leder i CityQ, Morten Rynning.
Veien fra ide til et ferdig produkt har vært lang og tidvis kronglete. Men gründerne fikk napp og ikke minst så utenlandske investorer potensialet i syklene.
– De store byene i andre land har for eksempel ikke god nok infrastruktur og kapasitet i strømnettet til å kunne lade et stort volum av elektriske biler. Og da er 4-hjulsykler som kan ta ned energiforbruket med 90 %, midt i blinken, forklarer Rynning. – Syklene veier bare 120 kg mot en elektrisk bil som veier rundt 2 tonn. Og syklene drives både av pedalkraft og av to kraftige motorer som tar deg opp selv de bratteste bakkene i Oslo, forteller han.
Nyutviklet teknologi
Du må altså tråkke på pedaler, som på en vanlig sykkel, for å få syklene til å gå. Til forskjell fra andre sykler er det ikke kjede- eller remdrift. Pedalene driver en dynamo som lader batteripakkene og motorene på bakhjulene henter så ut energi fra batteriene. Syklene har en rekkevidde på 100 km og går i opptil 25 km/t.
– Syklene blir i dag produsert i Tyskland med vår teknologi og også teknologi fra resten av Europa og litt fra Asia, forklarer Rynning. – Vi har valgt å produsere i Europa fordi det er her kundene våre er, det er her mye av innovasjonen skjer og at det gir høyere kvalitet og er mer miljøvennlig.
Midt i blinken som varesykkel
Syklene har i ett års tid vært testet som varesykler i London for logistikkselskapet DHL.
Syklene er bygget på én plattform, men kan rigges til både person- og varetransport.
Det har fått det finske distribusjonsselskapet «Wolt» til å satse på syklene i Norge.
– Vi har vært på jakt etter en mer bærekraftig måte å distribuere varer på, forklarer daglig leder i Wolt, Elisabeth Stenersen. – For oss er dette nærmest perfekt, både fordi det er miljøvennlig, men ikke minst for at budene våre får en langt mer fleksibel mulighet for å komme seg rundt, forklarer hun.
Ujevn sykkelbruk
Sykkelbruken i Norge er svært ujevn, året sett under ett.
– Vi ser en dramatisk reduksjon i sykkelbruken på vinterstid, spesielt på Østlandet, sier forsker ved Transportøkonomisk Institutt, Aslak Fyhri. – Det er uvisst om elsykler har bidratt til å øke bruken av sykler på vinterstid. Rogaland er det fylket der flest sykler, også om vinteren, avslutter han.