11 togselskaper driver trafikk i Norge, men nå har NSB kapret de fleste framtidige lokførere foran nesa på andre selskaper.
Studentene, som var innstilt på å ta opp studeilån, får i stedet 20. 000 kroner i måneden mot å forplikte seg til å kjøre tog for NSB i to år når de er ferdig med utdannelsen.
- Det er jo fint for oss da. Vi har en sikker arbeidsplass en god del år fremover, sier Veronica Mortensen og Per Arne Arntsen, som begge har skrevet kontrakt med NSB.
De tilhører akkurat nå landets kanskje mest ettertraktede yrkesgruppe. Mangel på lokførere har nemlig ført til at NSB denne uka har innstilt mange rushtidsavganger på Østlandet.
- Må sikre oss
Studentene er ettertraktet fordi myndighetene og togselskapene skjønte for sent at de måtte utdanne flere lokførere.
11 togselskap driver trafikk i Norge, de fleste kjører gods. Men nå har NSB kjøpt opp alle studentene på skolen som utdanner hundre i året. Bortsett fra to som går til andre selskap. Informasjonssjef Åge Christoffer Lundeby sier NSB må sikre seg.
- Den totale togproduksjonen i Norge har økt, slik at det er flere selskaper som har et økende behov. Til nå har dette gått på bekostning av NSB, sier Lundeby.
Priskrig
Togselskapet CargoNet mener NSB har startet en uheldig priskrig om lokførerne, og misliker NSBs oppkjøp av kommende lokomotivførere.