NSB-ansatte får voldstrusler

Togkonduktør Joakim Andersson (28) er blant de mange NSB-ansatte som må stå oppreist i stormen når det er store togforsinkelser.

Togkonduktør Joakim Andersson

Jeg forsøker å hjelpe så godt jeg kan. Hvis folk blir ufine er det viktig å være rolig, sier togkonduktør Joakim Andersson.

Foto: Oddvin Aune / NRK

Togkaoset i Østlands-området fører til sinne og frustrasjon blant mange reisende. Mandag morgen var det fullstendig kaos hele morgenen og formiddagen i togtrafikken på Østlandet.

Årsaken var at tre kjøreledninger var revet ned. Først like etter klokken tolv gikk trafikken som normalt igjen. 50.000 reisende skal ha blitt berørt. Dårlig informasjon og tilgang på ekstrabusser er noe av kritikken som rettes NSB.

- Forsøker å hjelpe så godt jeg kan

For dem som står midt ute i stormen er slike dager ekstra tunge. Reisende retter sin frustrasjon mot konduktører, og skjeller dem huden full.

Togkonduktør i NSB Joakim Andersson (28) er en av dem som får merke sinte reisende når det nok en gang er problemer togtrafikken.

Andersson var på jobb søndag kveld, og forteller om en enorm belastning for de ansatte når de er måltavlen for de reisendes frustrasjoner.

- Jeg har fått voldstrusler rettet mot meg i jobben, og det er det verste som finnes, sier han.

Han sier at kundene blir som sintest når de ikke får ut riktig informasjon i tide. Da blir han en måltavle, sier han.

- Jeg forsøker å hjelpe så godt jeg kan. Hvis folk blir ufine er det viktig å være rolig og prøve å få praten ned på et nivå der vi kan diskutere ordentlig. Samtidig er det greit å la folk bare få ut frustrasjonen først, sier svensken, som har jobbet to år i NSB.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Togkaos

Et syn som ikke er uvanlig for dem som bor på Østlandet og er avhengig av tog hver dag.

Foto: NRK

Gruer seg ikke til jobben

Han sier at deres store mareritt er når de ikke får nok informasjon, og må stå skolerett for reisende.

- Når vi får informasjonen samtidig som kundene, opplever også vi frustrasjon, sier han.

Men Andersson sier at han ikke kunne tenke seg noen annen jobb, selv om enkelte dager kan være tøffe.

- Vi deler kundenes frustrasjoner når ting ikke fungerer. Man kan ikke omtale de reisende som én gruppe. Hver enkelt reisende har sitt eget behov, sier Andersson.

- Tar ikke misfornøyde kunder arbeidslysten fra deg?

- Nei, jeg trives godt og har gode kolleger. Selv om det er tøft å stå der i frontlinjen og få kjeft, er vi flinke til å snakke om det. Jeg har aldri gruet meg til å gå på jobb, men enkelte dager må man være innstilt på at det kan bli bråk, sier han.

- Mye kjeft å få

Kjell Atle Brunborg, som er forbundsleder i Jernbaneforbundet, har fått tilbakemeldinger om at starten på denne uka var veldig tøff for mange av hans medlemmer.

- Når det er forsinkelser blir folk fly forbannet, og for våre medlemmer er det en god del kjeft å få. Vi har full forståelse for at folk bli sinte, men tilbakemeldingene er tøffe, sier han.

Ørn Terje Foss, som er konsernoverlege og øverste sjef for bedriftshelsetjenesten i NSB, sier også at situasjonen er spesielt tøff for frontpersonalet i NSB.

- Psykososial belastning

- Noe av kritikken de får medfører en betydelig psykososial belastning, sier Foss.

Ørn Terje Foss

Ørn Terje Foss er sjef for bedriftshelsetjenesten i NSB.

Foto: NRK-foto: Ole Kaland / NRK

Han sier at de i NSB har et betydelig fokus på arbeidsmiljø, og spesielt mot vold og trusler fra vanskelige kunder, men at belastningen har blitt verre de siste par årene for de ansatte.

- Hvordan takler de ansatte dette?

- Noen klarer å smile og være blide, andre tar det ut ved å banne på pauserommet, mens noen blir så møkka lei at de ikke klarer å fortsette jobben og må gå hjem for dagen. Totalbelastningen kan også føre til at noen slutter i jobben sier Foss, som understreker at det ikke er registrert noen økning i sykefraværet blant NSB-ansatte.

- Vi kan gjøre lite med tog som ikke kommer

Joakim Andersson mener at sinnet hos reisende kan være større fordi mange i utgangspunktet har et negativt syn på NSB.

- Er man negativt innstilt til oss, blir man enda mer negativ når det skjer innstillinger og forsinkelser.

- Men det er vel en grunn til at folk allerede er negative til NSB?

- Det har vært mye kritikk mot NSB i media. På mange områder burde ting ha fungert bedre, men samtidig er det et litt for ensidig negativt fokus, sier han.

- Hva er oppfordringen fra deg til sinte reisende?

- At vi bare kan jobbe innenfor det vi får beskjed om fra våre overordnede. Og dersom toget ikke kommer, er det vanskelig for oss å få gjort noe med det. De bør ta ut frustrasjonen på rette vedkommende.

Les også: Hevder kaoset skyldes teknisk feil

Les også: Navarsete: - Dette er ille

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger