Hopp til innhold

Navarsete: - Dette er ille

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete synes det er ille at Østlandet rammes av togkaos, kort tid etter at det ble bevilget store summer til bedring av jernbanenettet.

Navarsete og togtrafikk

Full stopp i togtrafikken til og fra Oslo S førte til at passasjerer måtte fraktes med buss i morgentimene mandag.

Foto: Scanpix

Senterpartilederen var i dag på plass på Arbeiderpartiets landsmøte, og ble sammen med SV-leder Kristin Halvorsen hyllet med stående applaus.

Samme dag er jernbanetrafikken på Østlandet fullstendig lammet på grunn av brudd på kjøreledninger ved Nationaltheatret, Skøyen og i Oslotunnelen.

Trafikken på Oslo Sentralstasjon kom i gang for fullt igjen fra klokka 12 etter store reparasjonsarbeider på kontaktledningsanlegget. Det oppsto store skader på anlegget søndag kveld og en rekke komponenter på flere spor måtte skiftes ut.

Ekstrabevilgninger på to milliarder

Navarsete sier til NRK.no at det allerede er et arbeid i gang på å øke driftssikkerheten.

- I fjor laget vi et eget Oslo-prosjekt, der den mest kritiske strekningen skal forbedres. Det ble det bevilget 2 milliarder kroner i tillegg til alle pengene som lå i potten fra før. Etter at dette arbeidet ble satt i gang, har vi sett en bedring, sier Navarsete, og legger til:

- Derfor er et ekstra ille når vi igjen får slike problemer som vi har hatt i dag.

- Trenger norsk jernbane mer penger?

- Det trengs folk. Det trengs dyktige folk som kan utføre det viktige arbeidet som skal gjøres.

- Synes du det er flaut?

- Nei, det er ikke flaut. Tog stanser i alle land, det er ikke noe vi kan gardere oss mot, det kan vi aldri få gjort. Men det er skikkelig ille. Det er ille for enkeltmenneskene som blir berørt og ikke kommer seg på jobb, og det blir også et samfunnsmessig problem. Dette er et område som nå har førsteprioritet.

Forventer bedre resultater

Oslo-politiker Akhtar Chaudhry (SV) sendte i dag et brev til samferdselsministeren der han spør om hva som blir gjort for at slikt ikke skal skje igjen.

- Etter flere års gedigen opptrapping, ikke minst av økte ressurser til å vedlikeholde og fornye Oslo-tunnelen og jernbanen i Oslo-området, har passasjerene all grunn til å forvente bedre resultater. Det er behov for å etterlyse hvordan Jernbaneverket anvender økte ressurser for å forebygge stans i togtrafikken, og hva som gjøres for å få togene til å gå i rute, spør Chaudhry i brevet.

AKTUELT NÅ