Hopp til innhold

Norsk «influenser-lov» vekker oppsikt i utlandet

Flere utenlandske medier har skrevet om en norsk lovendring som gjør at influensere må merke reklame med retusjerte kropper. – Jeg tror det er bra dersom Norge kan påvirke andre land, sier influenser Agnete Husebye.

Agnete Husebye, «Agnetesh»

Influenser Agnete Husebye synes det er gøy at utenlandske medier har plukket opp saken om en endring i den norske markedsføringsloven.

Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix

Forrige uke vedtok Stortinget at reklame med retusjerte kropper skal merkes. Det gjelder også influensere.

Forslaget ble lagt frem av regjeringen for å motarbeide kropps- og utseendepress, fortalte Barne- og Familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til MinMote tidligere i år.

Nå har saken nådd internasjonale medier.

Overaskende men gøy

Det amerikanske nettstedet Insider er blant dem som har skrevet om vedtaket. De skriver at flere norske influensere er positive til lovendringen. Blant dem er Agnete «Agnetesh» Husebye. Insider viser til et intervju hun gjorde med VG i april.

– Jeg ble litt overrasket da jeg så at mine sitater og bilder var brukt, men det synes jeg bare er gøy, sier influenseren til NRK.

Flere utenlandske medier skriver om

Nettavisen Insider er blant de utenlandske mediene som har skrevet om saken.

Foto: Skjermbilde: Insider

Stortingets vedtak innebærer blant annet dette tillegget i Markedsføringsloven: «Annonsør og den som utformer reklame, skal videre sørge for at reklamen der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering, skal merkes.»

Invitert på svensk morgen-TV

Også Daily Mail, Glamour, W Magazine, Cosmopolitan, India Times, The Hill og The Independent har omtalt lovendringen.

Husebye synes det er kult at flere land engasjerer seg i saken.

– Det er en viktig sak, særlig utenfor Norge der influensere har enda større plattformer. Jeg tror det er bra dersom Norge kan påvirke andre land til å gjøre det samme.

Lovendringen innebærer at retusjert reklame må merkes, også i sosiale medier.

Lovendringen innebærer at retusjert reklame må merkes, også i sosiale medier

Foto: Illustrasjonsfoto: COLOURBOX / Ievgen Chabanov

Husebye avslører at hun også er invitert til å være med på svensk morgen-TV om saken.

– Jeg kommer sikkert til å si ja, men det er litt skummelt.

Hun legger til at hun synes lovendringen er veldig fin.

– Jeg synes egentlig man burde merke retusjerte bilder uansett om det er reklame, men dette er en veldig fin start.

AKTUELT NÅ