Hvert år trykkes det opp og distribueres et stort antall tonn med papir i form av telefonkataloger. Både hvite og gule sider kommer deisende ned foran døra til norsk husstander.
Men med nummersøk på internett, eller ved hjelp av noen få tastetrykk på mobiltelefonen, er det færre og færre som føler at de trenger telefonkatalogen.
Rett i søpla
Mange kataloger blir aldri engang tatt ut av plasten, men havner rett i søpla.
Miljøorganisasjonen har rast, og politikere har engasjert seg, og i 2006 det ble mulig å reservere seg mot levering av telefonkatalogen.
Men til å begynne med var det få som benyttet seg av muligheten. Antallet reservasjoner skjøt fart etter en
i NRK P2s Dagsnytt 18.Etter det har strømmen av reservasjoner vært jevn, uten noen store topper. Rundt 164.000 husstander har nå reservert seg.
Mengden med papir som ble brukt i produksjonen av telefonkatalogen og gule sider ble redusert med
alene i fjor.Brukes på bygdene
Likevel ble det levert ut 2,1 millioner telefonkataloger i løpet av året.
Eniro Norge, som er selskapet som distribuerer katalogene, måler kontinuerlig bruken av telefonkatalogen.
En halv million personer opplyser at de bruker katalogen ukentlig, mens seks av ti sier de har brukt den det siste året.
- Vi ser stor forskjell på by og land. Bruken er hyppigere utenfor storbyene, sier informasjonskonsulent Renate Morgen i Eniro Norge.
Selv om fire av ti altså ikke har sett i telefonkatalogen det siste året, er det mange som opplyser at de ønsker å ha den i beredskap.
Flertallet får
Og fortsatt får flertallet av oss telefonkatalogen hvert år, og i slutten av januar starter leveransen av 2009-katalogene i Oslo og Akershus.
Bare i underkant av åtte prosent av husstandene har reservert seg.
Vil du unngå nye kilo på døra, må du handle raskt hvis du bor i hovedstadsområdet. Onsdag 19. november går fristen ut for å reservere seg.
Når du har reservert deg, fortsetter reservasjonen helt til du aktivt opphever den. Så hvis du om noen år likevel skulle ønske telefonkatalogen på ny, må altså sørge for dette selv.