Hopp til innhold

Nå får ikke Coop og Rema sjekke prisene hos Kiwi lenger

Rema 1000 og Norgesgruppen har bestemt seg for å kaste ut hverandres prisjegere. – En slags implisitt innrømmelse av at dette har vært uheldig for konkurransen, sier forsker.

Prisskanning

Konkurransetilsynet mener prisjegervirksomhet er ulovlig samarbeid.

Foto: NRK

Norgesgruppen, som eier butikkene Kiwi, Meny og Joker, vil be prisjegere som oppsøker butikkene deres å forlate stedet umiddelbart.

– Vi har fått pålegg fra Konkurransetilsynet om å bortvise personer som sjekker pris i våre butikker.

Det sier kommunikasjonsdirektør i Norgesgruppen, Stein Rømmerud, til NRK.

Han sier at Norgesgruppens butikker startet å bortvise prisjegere forrige uke.

– Vi er uenige i vedtaket og vil anke. Men vi må følge pålegget til saken er behandlet.

Det var Nettavisen som først omtalte saken.

Prisjegerne til Rema og Coop blir med dette stengt ute fra Kiwi, Meny og Joker. Men også Rema 1000 bekrefter overfor NRK at de gjør det samme. Beslutningen ble tatt forrige uke.

BI-forsker Ivar Gaasland tolker nyheten slik:

– Det signaliserer en slags ydmykhet og kan kanskje tolkes som en slags implisitt innrømmelse av at dette har vært uheldig for konkurransen, sier Gaasland til NRK.

Ivar Gaasland, førsteamanuensis, institutt for samfunnsøkonomi, BI

Forsker ved Handelshøyskolen BI, Ivar Gaasland.

Foto: NRK

Kunne bety ytterligere gebyrer

I august fikk de tre store aktørene i dagligvarebransjen milliardgebyrer av Konkurransetilsynet, etter å ha drevet med ulovlig prissamarbeid.

Det var nettopp hvordan, hvor raskt og hvor ofte de tre samarbeidet med å dele hverandres priser gjennom disse prisjegerne, tilsynet reagerte på – og har ført til høyere priser for forbrukerne.

Tilsynet kom den gang med pålegg om å slutte med prisjegerne med det samme, men den største aktøren, Kiwi-eier Norgesrguppen, sa tvert nei.

Etter det NRK forstår, kunne det ligge ytterligere gebyrer rundt neste sving, dersom kjedene ikke fulgte pålegget.

– Konkurransetilsynet må svare

Det er flere uker siden Konkurransetilsynet kom med dette pålegget. Hvorfor har det tatt så lang tid å følge det?

– Det er først nå vi har hatt dialog med tilsynet om deres vedtak, sier kommunikasjonsdirektør Rømmerud i Norgesgruppen.

Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen.

Stein Rømmerud i Norgesgruppen

Foto: Ola Hana/NRK

– Blir deres prisjegere stoppet i butikkene til deres konkurrenter?

– Hvordan vi sjekker priser kan jeg ikke si noe om, fordi det vil Konkurransetilsynet oppfatte som konkurransesensitivt. Jeg har ikke mer i tilføye. Det er Konkurransetilsynet som må svare, vi bare retter oss etter pålegget.

– Dere ville først ikke droppe bruken av prisjegere, men snur nå. Vil dere bare droppe dette midlertidig?

– Vi gjør dette inntil anken er behandlet. Det er vel først i februar at klagenemnda vil behandle dette. Så dette vil ta lang tid.

– Dere og konkurrentene deres mener jo at prisjegerne har bidratt til mer konkurransedyktige priser. Hvordan skal dere da ordne gode priser for kundene i mellomtiden?

– Det spørsmålet vil fordre at jeg svarer med konkurransesensitiv informasjon.

– Vil dere finne nye metoder på hvordan dere skal sjekke hverandres priser?

– Det har jeg ingen kommentar til.

Nye gebyrer kunne vært «relevant»

Magnus Friis Reitan i Konkurransetilsynet sier det er bra at dagligvarekjedene nå har kuttet ut prisjegerne.

– Når du vet at de andre kjedene omtrent følger dine priskutt omtrent på timen, så har det lite for seg å kutte prisene. Og da vinner du ikke kunder eller pristester gjennom å kutte prisene. Så vi må få litt mer usikkerhet rundt hva konkurrentene gjør, så får du også bedre konkurranse i markedet, sier Reitan.

– Hadde de fått nye gebyrer dersom de ikke hadde kuttet ut prisjegerne?

– Det vil jeg ikke spekulere i. Det er selvsagt relevant dersom vi sier at noe må opphøre, for at konkurransen skal bli bedre, og man ikke gjør det man får beskjed om.

Uklart hva Coop gjør

Kommunikasjonsdirektør i Coop Harald Kristiansen vil ikke kommenter hva de gjør.

Vil også Coop stenge ute prisjegerne til konkurrentene?

– Av konkurransehensyn har vi ikke anledning til å kommentere hvordan vi sikrer konkurransedyktige priser i våre butikker.

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen

Harald Kristiansen i Coop ønsker ikke si om de vil stenge prisjegerne ute.

Foto: Kari Skeie

– Men Rema 1000 og Norgesgruppen er jo tydelige her – hvorfor vil ikke dere si om dere gjør det samme?

– Den saken er ferdig uttalt.

– Respekt for tilsynet

BI-forsker Gaasland mener det fort kunne blitt risikabelt for kjedene å ikke følge opp pålegget fra Konkurransetilsynet.

– Det at de slutter med det, tyder på at de har respekt for Konkurransetilsynet og ser på det som risikabelt å fortsette.

Gaasland tror ikke det at aktørene nå kaster ut hverandres prisjegere har så mye å si for konkurransen i dagligvaremarkedet.

– Kjedene har god nok informasjon om prisene uansett, og det er tyngre og viktigere ting, som sterke etableringshindre på grunn av importvern, som gjør at konkurransen i markedet er dårlig, sier Gaasland.

AKTUELT NÅ