Havariet med "John R" kunne vært unngått med bedre kystovervåking. (Foto: NRK)
Kommandørkaptein Arne Morten Grønningsæter, sjef for Forsvarets sjøoperasjonssentral, la under sjøforklaringen torsdag fram radarplott av fartøyet som viser at skipet gikk stadig lenger østover med gjennomsnittlig 11,2 knop.
Selv trodde kapteinen at skipet holdt riktig kurs nordover.
Det var ikke vanskelige værforhold, så jeg mener det kunne
gått bra hvis vi tidlig hadde fått varslet skipet om
kursendringen.
Men det ville krevd en total trafikkovervåking av kysten, med bemannede stasjoner.
Det vil koste mange penger, men teknologien har vi allerede, sa Grønningsæter, ifølge Aftenposten.
Også kystdistriktssjefen for Troms og Finnmark, Ulf Syversen, har etter grunnstøtingen tatt til orde for radarovervåking langs kysten i Nord-Norge.