Hopp til innhold

Kjølig marked for klimabiler

Salget av nye biler har steget med rundt 22 prosent til nå i år, sammenlignet med fjoråret. Men det selges fortsatt ikke mange såkalte «klimabiler».

Forurensing fra biler

EKSOS SELGER FORTSATT: Frem til november i år er det bare solgt 5.245 nye biler i Norge som kan kalles klimavennlige.

Foto: ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / AP

Av alle nybilene som ble solgt var det bare 5 245 som tilfredsstiller kravet til å være en klimabil, om man legger bilenes CO2-utslipp til grunn.

- Dette er bare begynnelsen, sier en fornøyd Finn Tandberg, direktør i Bilimportørenes Landsforening til NRK Nyheter.

Tandberg er også styreleder i kampanjen «Klimaveien» som jobber for å mobilisere til en samfunnsdugnad for å redusere CO2-utslippene fra veitrafikken.

Frem til november i år er det solgt nesten 120.000 nye biler i Norge. Det er en økning på rundt 22 prosent sammenlignet med i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for vegtrafikken, OFV.

De klimavennlige bilene som har solgt i overkant av 5000, er førstegangsregistrerte nye personbiler, hvor CO2-utslippet er under 120 gram per kilometer.

Et resultat av bilavgiftsendringen

Han mener tallet på antallet solgte klimabiler er bra med tanke på utvalget av nye biler.

- At vi har kommet opp i dette antallet biler, viser at regjeringens endring av bilavgiftssystemet fra 2007 virker. Folk premieres for å kjøpe nye biler med lavere utslipp, sier Tandberg.

Finn Tandberg

- Dette er bare begynnelsen, sier en fornøyd Finn Tandberg, direktør i Bilimportørenes Landsforening til NRK Nyheter.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Kampanjen «Klimaveien» ønsker på sikt å gå i dialog med forsikringsselskapene om lavere bedre bonusordninger for bilister som velger å kjøre miljøvennlig, men mener myndighetene bør gjøre det enda mer attraktivt å kjøpe biler som sparer miljøet.

- Senke avgiftsnivået, gratis bomringpassering og lavere beskatning for miljøvennlige firmabiler vil stimulere salget av klimavennlige biler, sier Tandberg.

Hva er en klimabil?

Det finnes ikke en offisiell norsk definisjon på hva en klimabil er.

Svenskene har satt krav om at bilen må være elektrisk, kjøre på bio-drivstoff (E85), natur- eller biogass eller bensin- og dieselbil, inkludert hybridbil, som slipper ut mindre enn 120 gram CO2 per kilometer, for å kunne kalles klimavennlig. Dieseldrevne biler må i tillegg ha montert partikkelfilter.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger