Hopp til innhold

Flyekspert om årsaken til styrten: – Trykkfall kan ha utløst rask nedstigning

Leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, Andreas Sundt, mener at et trykkfall i cockpiten kan være en mulig årsak til den dødelige styrten i de franske alpene.

RANCE-GERMANY-SPAIN-AVIATION-CRASH

REDNINGSARBEID: Franske redningsmannskaper i helikopter har lett etter det tyske Germanwing-flyet. I ettermiddag ble vrakrester funnet i de franske alpene i Provence.

Foto: ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / Afp

I løpet av åtte korte minutter falt flyet brått fra 40.000 til 6000 fot, uten at det ble sendt ut nødsignal.

Flydeler har blitt funnet i de franske alpene sør i landet, og franske myndigheter bekrefter i kveld at én av de sorte boksene er funnet.

Kan være dekompresjon

Andreas Sundt, som er leder i Norsk Flytekniker Organisjon, sier til NRK at farten på nedstigningen tyder på at pilotene har oppfattet en alvorlig situasjon. Det kan ha sammenheng med trykkfall i cockpiten, mener Sundt.

– Man kan snakke om dekompresjon som årsak. Da er det viktig å komme seg fort ned, sier han.

– Da blir trykket i kabinen for lavt, og personene får ikke nok oksygen. Da blir det som at du prøver å gå på Mount Everest, og så går det dårlig, legger Sundt til.

Dersom trykkfall er årsaken til den dødelige flystyrten, som har tatt livet av 150 mennesker, kan det være forårsaket av at eksempelvis en ventil har åpnet seg.

– Men da vil man fremdeles ikke ha behov for å «styrte» ned som mediene skriver. Da vil man foreta en kontrollert nedstigning. Det har man prosedyrer på, sier Sundt.

Han er derimot sikker på at styrten ikke er forårsaket av en motorstopp.

– Hadde det vært en motorstopp hadde piloten forsøkt seg på en så sakte nedstigning som mulig, sier han.

Må handle på sekunder

Hvis pilotene får varsel om at det er trykkfall i cockpiten, er rutinene at de skal ta på seg oksygenmasker og starte nedstigning. Det har de svært kort tid på å gjøre, avhengig av høyden ved trykkfall, ifølge Anthony S. Wagstaff, som er ekspert på flymedisin ved Flymedisinsk institutt.

– Når det er snakk om trykkfall i så store høyder er det stor risiko for at en kan miste bevisstheten. Gitt at det er trykkfall, så vil pilotene i den høyden det er snakk om, rundt 38.000 fot, ha svært kort tid til å ta på seg maskene. Man vil miste bevisstheten i løpet av om lag 20 sekunder ved en fullstendig trykkfall i denne høyden, sier han.

Ved trykkfall er pilotenes trygghet å komme seg ned, forklarer han.

– Hvis de var på 38.000 fot og ble bevisstløse under en hurtig nedstigning, ville en ikke være i stand til å fungere før en var kommet ned på mye lavere høyder, under 15.000 fot. Blodet blir tømt for oksygen. Det kan også ta litt tid før en da er operativ igjen i en slik situasjon, sier Wagstaff.

Petter Førde, leder i Norsk Flygerforbund, om flyulykken i Frankrike

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger