Hopp til innhold

Etterretningssjefen advarer mot ukritisk bruk av Facebook og Google

– Du trenger ikke leve livet ditt på Facebook, sier Morten Haga Lunde , sjefen for Etterretningstjenesten. Han frykter den økende makten til store globale selskaper som Facebook, Snapchat og Google.

Sikkerhetskonferanse

TRUSSEL: Etterretningssjefen Morten Haga Lunde advarer folk mot å utlevere livet sitt på Facebook og andre sosiale medier.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Som etterretningssjef synes jeg det er komplisert at store kommersielle aktører sitter på veldig mye informasjon om oss, sier generalløytnant Morten Haga Lunde, toppsjef i Etterretningstjenesten.

Lunde deltar på Sårbarhetskonferansen 2017 i regi av blant annet Norges Forsvarsforening.

I pausen gir Lunde et intervju til NRK hvor han uttrykker stor bekymring for hvor mye globale IT-giganter sitter på av detaljert kunnskap om oss nordmenn.

Les også : Hva gjør Facebook med sin politiske makt

Digital trussel

Lunde mener at denne informasjonsdelingen er en trussel, og at opplysningene kan utnyttes på måter vi ikke er bevisste om.

Store selskaper som Facebook og Google får stor makt og innflytelse og veldig mye informasjon om hver enkelt av oss, sier Lunde.

Rundt 3,5 millioner nordmenn er på Facebook og svært mange bruker søkeverktøyet Google daglig til å finne informasjon. På Facebook deler folk bilder, lenker, alder, hvor man bor, jobber, studerer og fritidsinteresser. Andre sosiale medier som Snapchat og Instagram har også over to millioner norske brukere.

Studenter Stine Alice Claussen-Væringstad og Kari Wegge Gundhus

DELER MYE: Studentene Stine Alice Claussen-Væringstad og Kari Wegge Gundhus innrømmer at de deler mye informasjon om seg selv på sosiale medier.

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

Selskapene som står bak disse sosiale mediene vet også hvem vi kommuniserer med, våre rutiner og våre reisemål.

– Problematisk er det også at vi ikke alltid kan vite hvem som egentlig står bak disse globale selskapene, sier Haga Lunde.

Etterretningssjefen er bekymret for utviklingen.

Store mengder data og informasjon vil kontrolleres av et fåtall store IT- selskaper. Verdien av data øker betydelig når de kobles til andre relevante datakilder. Data er en handelsvare som til slutt vil havne hos aktører med evne til å maksimere nytteverdien. Tilgang til ulike datakilder, i kombinasjon med intelligent programvare, gir mulighet til prediktiv analyse. Dette vil igjen ytterligere styrke de store IT-selskapenes posisjon. Tjenestene vil oppleves så nyttige at den enkelte bruker vil være villig til å avgi personopplysninger gratis, i enda større omfang enn i dag, sier Lunde.

I trygge hender

NRK stopper en jentegjeng på gaten for å høre hvor bevisste de er på hvilken informasjon de deler. Som mange forteller de mye om seg selv.

– Jeg har i det siste tenkt litt på at jeg gjennom Snapchat deler hvor jeg er til enhver tid. Det er kanskje litt dumt, men jeg har jo aktivert tjenesten selv, sier BI-student Stine Alice Claussen-Væringstad (20).

– Det gjør også jeg, men jeg har tenkt at det er bare de som er vennene mine som ser det, sier psykolgistudent Kari Wege Gundhus (21).

– Men det er jo ikke bare vennene deres som får denne informasjonen, Facebook , Instagram og Snapchat kjenner jo også til hva du deler og kan bruke dette. Hva tenker dere om dette?

– Jeg har tenkt at dette er profesjonelle selskaper og at informasjonen om hva jeg holder på med er i trygge hender, sier Wege Gundhus.

Etterretningssjefen mener derimot at studentene og andre ikke kan føle seg trygge på at informasjonen forvaltes på en god måte. Lunde mener at selskapene har så detaljert informasjon om hver enkelt at dem gir dem makt over folk.

Salgsvare

På hvilken måte er dette problematisk ?

Dette blir en salgsvare de kan påvirke. Selskapene skreddersyr informasjon som du får når du logger deg på Facebook eller hvilken reklame du får når du leser en nettavis, sier Lunde.

Etterretningssjefen mener dette gir de globale selskapene mulighet til å påvirke oss mer enn vi liker, både tanker og gjerninger.

Det er en trussel fordi det er en påvirkning av ditt sinn og din innstilling til ulike ting uten at du helt forstår det, sier Lunde.

Etterretningssjefen mener folk derfor bør tenke seg om før de deler av opplysninger om seg selv og hva de legger igjen av informasjon i det digitale rom.

Når NRK forteller studentene om hva etterretningssjefen advarer mot, blir de betenkte.

– Hm, det gir oss noe å tenke på. Vi må kanskje blir flinkere . Kanskje det er lurt å deaktivere posisjonen vår på Snapchat ihvertfall, sier Claussen-Væringstad og Wegge Gundhus.

Les også: Her er sakene Facebook vil stoppe

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger