Hopp til innhold

Dødt løp om årets bil

Mens nordmenn snur ryggen til Saab, er det nærmest dødt løp mellom Toyota og Volkswagen om å bli årets mest solgte bil i Norge.

Volkswagen Golf og Toyota Auris
Foto: Montasje, NRK

Volkswagen ligger an til å gå av med prisen som det mest solgte bilmerket for fjerde år på rad. Men like bak jager den japanske bilprodusenten Toyota, som i en årrekke har tronet øverst på salgstoppen frem til 2005.

Så langt i år har den tyske bilprodusenten solgt rundt 200 flere biler i Norge enn sin japanske konkurrent, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. .

Personbilsalget har nå stabilisert seg på et nivå som ligger godt over salgstallene for høsten 2008. I november 2009 ble det registrert 9600 nye personbiler, det er 2648 flere biler enn i samme måned i 2008 og en økning på 38,1 %.

Optimisme

Årets novembertall ligger 13,8 prosent over gjennomsnittet for denne måneden i de ti foregående årene.

Espen Olsen

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota er fornøyd over salgstallene.

Foto: Toyota Norge AS

Markedssjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken tror at økningen skyldes større optimisme blant kjøperne.

- Kjøpers optimisme har kommet sterkt tilbake og kunder flest har rett og slett større tro på bilmarkedet nå enn det man har sett det siste året, sier Røssevold til NRK.no.

Samtidig påpeker han at noverbertallene baserer seg på antall nye bilregistreringer, og at salget da har skjedd på et tidligere tidspunkt.

- På grunn av finanskrisen har mange ventet med å investere i ny bil. Men i løpet av det siste året har behovet for ny bil blitt så stort at mange har har valgt å kjøpe, sier Røssevold.

Målrettet satsinger

Både Toyota og Volkswagen gleder seg over de nye tallene.

- Vi har vært det største bilmerket de tre siste årene, og vi har en klar ambisjon om å bli det i år også. Fokuset hos oss har vært å sørge for å ha fornøyde kunder, og å pleie de kundeforholdene som vi har i dag, sier informasjonssjef Paul Hegna i Harald A. Møller til NRK.no.

De er landets største leverandør av Volkswagen.

Paul Hegna

Paul Hegna i Harald A. Møller sier de fokuserer på god kundepleie.

Foto: Harald A. Møller AS

Og mens den tyske produsenten har målsettinger om å være størst på det totale bilsalget, fokuserer Toyota på å være den største leverandøren av personbiler.

Det har de så langt lyktes med.

I november solgte Toyota 1450 nye personbiler i Norge. Det er 690 flere enn i samme måned i fjor, og en økning på 90,8 prosentpoeng.

- Vi har som mål å være best på salg av personbiler, derfor opplever vi den store økningen som svært gledelig, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til NRK.no.

Vraker Saab

Forrige uke kom nyheten om at Koenigsegg-gruppen ikke kommer til å kjøpe Saab. Den svenske bilprodusenten er i dyp krise, og Saab-tilhengere i Norge ser nå andre veier når de skal kjøpe seg en ny bil.

Les mer: Bare én Saab-kjøper denne uka

Men konkurrentene i Volkswagen og Toyota tror ikke de tjener på Saabs tap på det norske markedet.

Jan Teksum Saab

Jan Teksum fra Hamar var den eneste i Norge som kjøpte en ny Saab i november.

Foto: Privat

- Tidligere analyser viser at dersom ikke kunden kjøper Saab, står Audi som nummer to på listen. Hvor mange av kundene som kommer til oss, er jeg usikker på, sier informasjonssjef Paul Hegna.

Han får støtte av informasjonssjef Espen Olsen i Toyota.

- Flere undersøkelser viser at Toyota og Saab ikke konkurrer direkte opp i mot hverandre, og derfor tror jeg ikke at vi tjener på at det har gått dårlig med dem, sier Olsen.

Begge viser til en tidligere undersøkelse av TNS Gallup . Denne gir informasjon om de viktigste kriterier for bilvalget.

- Ingen prisdumping

I statsbudsjettet for 2010 foreslår regjeringen å øke satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften, og på den måten stimulere til kjøp av miljøvennlige biler.

Forslaget innebærer at biler med høyere CO2-utslipp bilr hardere straffet, mens biler med meget lavt CO2-utslipp blir rabattert.

Les mer: - Dyrere for de fleste å kjøpe bil

På bakgrunn av forslaget har flere medier den siste tiden meldt om kommende priskrig mellom leverandører og dumping av priser på nybiler.

Røssevold mener at denne fremstillingen er overdrevet.

- Slik vi ser det har ikke produsentene dumpet prisene på nybilene. Til det utgjør engangsavgiften og andre kostnader ved nye personbiler en så høy sum at det ikke gir leverandøren romslighet til å senke prisene. Ingen ønsker tape på bilsalget.

- Men i et market hvor tilbudet er større enn etterspørselen, tilsier konkurransen at selger ønsker å gjøre seg interessant gjennom ulike kampanjer. Dermed kan kjøperen oppleve at han får mer bil for investeringen, påpeker Røssevold.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger